Flywise meldt zich bij ACM voor treindienst naar Berlijn, Basel en Parijs

Reisorganisator Flywise heeft zich onder de naam GoVolta bij de ACM gemeld voor een treindienst naar Berlijn, Basel en Parijs. (Foto: Boemelbroers / Twitter)
Reisorganisator Flywise heeft zich onder de naam GoVolta bij de ACM gemeld voor een treindienst naar Berlijn, Basel en Parijs. (Foto: Boemelbroers / Twitter)

De reisorganisatie Flywise heeft zich bij de ACM gemeld voor een internationale treindienst van Amsterdam naar Berlijn, Basel en Parijs. De organisatie wil de dienst gaan uitvoeren onder de naam GoVolta

GoVolta is een een dochteronderneming van Flywise, die momenteel onder de naam GreenCityTrip nachttreinen laat rijden. In de aanvraag voor 'open toegang' gaat het om dagtreinen die het bedrijf wil laten rijden. GoVolta moet volgens de initiefnemers ervoor zorgen dat de trein een duurzaam alternatief is voor vliegreizen. Hoewel de vervoerder wel reserveringskosten voor een zitplaats vraagt, belooft het bedrijf dat de kosten naar Berlijn gemiddeld 50 tot 60 euro zal kosten, en naar Parijs rond de 80 euro. Er zullen twee verschillende klassen komen, waaronder Economy (2e klas) en Comfort (1e klas). Daarnaast zal elke trein een bistro aan boord hebben voor drankjes en versnaperingen.

Trajecten

De verwachte planning van GoVolta is dat de treindienst naar Parijs en Basel ergens in 2024 moet gaan rijden. Voor de bestemming Basel zou er geen zitplaatsreservering komen. De treindienst naar Berlijn zou volgens de vervoerder al vanaf 1 mei van start kunnen gaan.

De vervoerder GoVolta wil dagelijks één trein van en naar Berlijn Luchthaven laten rijden. Het vertrek wordt verwacht om 08:34 waarna de trein rond 16:59 aankomt. Het vertrek vanaf Berlijn Luchthaven is om 12:56 waarna de trein 20:56 in Amsterdam aankomt. De treindienst naar Parijs begint dagelijks en na verwachting om 09:44 vanuit Amsterdam waarna de trein om 17:21 aankomt in de Franse hoofdstad, en de rit terug begint om 12:38 en eindigt om 20:15 in Amsterdam. Voor de bestemming Basel vertrekt de trein om 07:32 vanuit Amsterdam en komt die om 17:52 aan in Basel, en de rit naar Amsterdam vertrekt om 09:41 waarna die om 21:13 weer aankomt.

Het materieel wat er voor deze diensten ingezet zal worden zal volgens Volta een combinatie zijn van locomotieven zoals Alstom Traxx en Siemens Vectron, met internationale IC rijtuigen. Hiervan heeft de NS een groot aantal ICR-rijtuigen te koop staan. Echter is niet duidelijk of FlyWise plannen voor een eventuele aankoop heeft.