NS zet ICR-rijtuigen te koop

NS zet haar ICR-rijtuigen te koop voor het moment dat ze niet meer nodig zijn. (Foto: TGr_79)
NS zet haar ICR-rijtuigen te koop voor het moment dat ze niet meer nodig zijn. (Foto: TGr_79)

De NS heeft haar rijtuigenvloot van het type ICR te koop gezet. Het gaat om 275 stuks die gefaseerd verkocht zullen worden. De rijtuigen die nu in de Intercity Direct en de de Intercity Den Haag - Eindhoven rijden moeten tussen 2023 en 2026 in per 75 stuks vrijkomen.

De rijtuigen zijn over een paar jaar onnodig omdat de NS de ICNG in dienst zal nemen. Een deel van de vloot zal na inzet van de nieuwe trein nog een jaartje als reserve blijven staan voordat de verkoop plaats kan vinden. Ook de stuurrijtuigen zullen verkocht worden, hoewel deze al vanaf de inzet op de HSL niet meer vanuit de cabine bediend worden en als normaal rijtuig meerijden maar wel geschikt zijn voor gebruik met een 1700-locomotief. De laatste revisie van de rijtuigen die tussen 1981 en 1988 in Aken zijn gebouwd, stamt uit 2017. De rijtuigen zijn toegelaten in heel Nederland en voor een deel in België en mogen maximaal 160 km/u rijden.

Over de techniek gesproken zijn de rijtuigen van moderne technieken zoals een noodrem-overbrugging en twee verschillende deurbesturingssystemen. De statische omzetter die de laagspanning voedt is geschikt voor 1500V DC, 3000V DC, 1000V AC 16,7 Hz AC, 1500V 50 Hz AC.

Geïnteresseerden kunnen de rijtuigen overnemen per batch van ongeveer 75 stuks. Als voorwaarden wordt er door de NS gesteld dat de rijtuigen worden ingezet voor spoorwegactiviteiten en de eigenaar moet direct na aanschaf de NS-logo's verwijderen. Na drie maanden moet ook de kleurstelling zijn aangepast zodat deze niet meer aan NS gelinkt worden.