ProRail gaat sporen 11 en 12 op Den Haag Centraal opnieuw in gebruik nemen

Station Den Haag Centraal krijgt meer capaciteit voor treinen. (Foto: NS)
Station Den Haag Centraal krijgt meer capaciteit voor treinen. (Foto: NS)

Den Haag Centraal krijgt vanaf november twee treinsporen erbij, meldt ProRail. Het gaat om de sporen 11 en 12 die al sinds 2016 niet meer gebruikt worden, en voorheen dienst deden voor de metro van de RET.

De sporen 11 en 12 zijn van 2006 tot 2016 gebruikt voor Metrolijn E van RandstadRail. Toen het metrostation verhuisde naar de nieuwe halte bovenaan Den Haag Centraal kwamen de sporen 11 en 12 vrij, maar bleven ze ongebruikt omdat er geen noodzaak was om ze te gebruiken voor het treinverkeer. ProRail verwacht een groei van het treinverkeer en wil daarom deze sporen weer gereedmaken voor de treinen.

Aanpassingen

Met technische aanpassingen zouden die weer beschikbaar kunnen zijn voor treinverkeer. Dit was tot op heden echter niet nodig want Den Haag Centraal biedt voldoende capaciteit om de huidige dienstregeling soepel te laten verlopen. Vanaf begin november worden de oude sporen, dwarsliggers en ballaststenen vervangen. De spoorbeheerder neemt maatregelen om stofoverlast bij het storten van de ballaststenen te voorkomen.

De nieuwe ballast die er wordt gebruikt is zogenoemde kwartsloze ballast. Het zijn stenen die vrij zijn van het mineraal kwarts. Spoorwerkers lopen zo geen risico op ernstige gezondheidsproblemen bij langdurige en intensieve blootstelling aan stof van kwartshoudende ballaststenen.