Mogelijk vanaf 2025 vier spits-intercitytreinen per uur tussen de Randstad en Groningen

De ICNG die naar verwachting in 2024 ook naar Groningen zal rijden. (Foto: Treinenweb)
De ICNG die naar verwachting in 2024 ook naar Groningen zal rijden. (Foto: Treinenweb)

De Tweede Kamer heeft de ambitie om in de nieuwe concessie vanaf 2025 in de spits vier treinen vanuit de Randstad naar Groningen te laten rijden. Dinsdag is er een motie door de Tweede Kamer aangenomen die dit mogelijk moet maken.

De Kamerleden willen dat deze wens wordt opgenomen in het nieuwe concessiecontract tussen de Nederlandse Spoorwegen en de overheid. Het feit dat de motie is aangenomen door de Tweede Kamer betekent nog niet dat de extra treinen daadwerkelijk in gebruik zullen worden genomen. De demissionaire staatssecretaris van Infrastructuur, Vivianne Heijnen, kan besluiten om de frequentieverhoging naast haar neer te leggen.

Volgens de Tweede Kamer is het momenteel al mogelijk om tijdens de spits ieder uur vier intercity's vanuit de Randstad naar Groningen te laten rijden. Echter, om gedurende de gehele dag een kwartierdienst aan te kunnen bieden, zijn spoorwijzigingen nodig bij Meppel. De extra intercity's tussen de Randstad en Groningen worden begroot op 5 miljoen euro per jaar. Als het aan de Tweede Kamer ligt, zullen deze kosten worden gefinancierd vanuit het Mobiliteitsfonds, dat onderdeel uitmaakt van de nationale begroting.

De NS heeft los van deze beslissing eerder al aangegeven dat de intercity's naar Groningen vanaf 2024 gefaseerd met de ICNG treinstellen zullen gaan rijden.