Provincie Limburg overweegt opnieuw extra geld te investeren voor Maaslijn

De Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen die geŽlektrifceerd zal worden. (Foto: Rob Dammers)
De Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen die geŽlektrifceerd zal worden. (Foto: Rob Dammers)

De provincie Limburg lijkt opnieuw extra geld te investeren in de elektrificatie van de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen. Tijdens een bijeenkomst van de Provinciale Staten op vrijdag werd een meerderheid zichtbaar voor dit voorstel. Echter, enkele Statenleden uitten hun ongenoegen over het feit dat het nog steeds niet duidelijk is of het Rijk ook extra bijdraagt aan de financiering.

Het doel van de provincie is om de drukke treinverbinding tussen Roermond en Nijmegen te elektrificeren. Op dit moment wordt er gebruikgemaakt van dieseltractie en is er slechts één spoor beschikbaar. Het project om deze verouderde treinverbinding aan te pakken heeft te maken gehad met aanhoudende vertragingen. De geplande uitbreiding van het treinvervoer had al in 2020 moeten plaatsvinden, maar vanwege verschillende factoren, waaronder de schaarste aan materieel als gevolg van de oorlog in Oekraïne, werd de aanbesteding vorig jaar uitgesteld. Momenteel is de verwachte opleveringsdatum van het project gepland voor eind 2027.

Kosten

Eerder hebben de Provinciale Staten al aangedrongen op de status van de Maaslijn als een Rijksproject, waarbij het Rijk verantwoordelijk zou zijn voor alle bijkomende kosten met betrekking tot de Maaslijn. Tot op heden is dit echter nog niet gerealiseerd, zo erkent Gedeputeerde Staten, met verwijzing naar de val van het kabinet afgelopen zomer.

Er zijn twee scenario's voor de toekomst van de Maaslijn. De provincie heeft de mogelijkheid om te wachten tot er een nieuwe overeenkomst met het Rijk wordt gesloten. Dit zal echter naar verwachting leiden tot minstens een jaar extra vertraging en onvermijdelijke extra kosten, bijvoorbeeld doordat dieseltractie nog langer moet worden ingezet en de treinen steeds verder verouderen. De tweede mogelijkheid is dat de provincie zelf extra geld reserveert zodat ProRail door kan gaan met de aanbesteding. Het zal dan om 1,34 miljoen euro per jaar gaan.

Eind deze maand besluiten de Provinciale Staten over de extra bijdragen aan de Maaslijn.

Treinstellen

Inmiddels is de Zwitserse treinbouwer Stadler al begonnen met de bouw van de treinen die in de toekomst op deze spoorlijn zullen rijden. Inmiddels worden de treinen uitgetest op een Duitse testbaan, en zullen ze binnenkort naar Nederland komen. Naar verwachting zullen ze eerst in Zuid-Limburg worden ingezet. De treinstellen zijn van het type Flirt, en zijn nagenoeg hetzelfde als de treinstellen die in Limburg worden ingezet.

Aanvankelijk zou de Maaslijn-serie extra deuren per zijde krijgen, maar daar lijkt geen sprake meer van te zijn. Ingewijden hebben tegenover Treinenweb.nl gezegd dat dit te wijten zou zijn aan de toelating, en om deze vlot te laten verlopen.