Arriva trein in Gelderland rijdt als proef op plantaardige diesel

Een GTW dieseltrein van Arriva. (Foto: Roel Hemkes)
Een GTW dieseltrein van Arriva. (Foto: Roel Hemkes)

Sinds afgelopen maandag rijdt er in Gelderland als proef een Arriva-treinstel op duurzame plantaardige diesel (HVO). Met de proef wordt de stikstofuitstoot gemeten in vergelijking met normale dieselbrandstof.

Omdat er geen betrouwbare gegevens zijn over de stikstofuitstoot van regionale dieseltreinen is deze proef van start gegaan. De bedoeling is om te onderzoeken wat de invloed is op de toekomstige RegioExpress. De proef wordt uitgevoerd door het Ministerie I&W, TNO, ProRail en Arriva.

Begin augustus zijn er sensoren in de uitlaat van één treinstel van Arriva geplaatst. Deze sensoren meten de uitstoot. Sinds 14 augustus rijdt het treinstel eerst 2 weken op de duurzamere HVO, en op 25 augustus rijdt de trein weer op gewone diesel. Met de meetapparatuur in de uitlaat moet de daadwerkelijke uitstoot gemoten worden. Laer in het jaar zullen de sensoren weer worden verwijderd.

Praktijkproef

De praktijkproef in een trein van Arriva rijdt vooral op het traject van de toekomstige RegioExpres tussen Arnhem en Winterswijk. Vanaf 2027 zal deze extra trein gaan rijden op het traject tussen Arnhem en de Achterhoek. De reiziger zal niks merken van de proef.

Onderzoeksorganisatie TNO maakt op basis van de resultaten de juiste uitgangspunten voor de zogenaamde Aerius-berekeningen. Op basis van deze berekeningen moet het effect van de RegioExpres op Natura2000-gebieden bekend worden. De uitkomsten en mogelijke oplossingen, waaronder gebruik van HVO worden straks meegenomen in het ontwerp van de RegioExpres. Naar verwachting zal een concept hiervan in 2023 gepresenteerd worden.