Snelheidsbeperking op HSL bij Rijpwetering duurt nog minimaal tot 2025

Het HSL-spoor bij Zoetermeer en Lansingerland (Foto: Maurits90)
Het HSL-spoor bij Zoetermeer en Lansingerland (Foto: Maurits90)

Treinen die over het viaduct Zuidweg bij Rijpwetering op het HSL-spoor rijden, kunnen vanwege constructiefouten in het viaduct waarschijnlijk tot in 2025 niet de maximale snelheid van 300 kilometer per uur rijden. Momenteel rijden de treinen over het viaduct met een snelheid van 80 kilometer per uur.

Al eerder zijn er in het viaduct constructiefouten ontdekt waardoor ProRail al enige tijd geleden besloten de snelheid daar te verlagen naar 80 kilometer per uur. De verwachting is nu dat de snelheid pas in 2025 weer opgehoogd kan worden naar 300 kilometer per uur. In de dienstregeling zullen ProRail en NS rekening moeten houden met deze snelheidsbeperking. Verwacht wordt dat de snelheid in 2023 wel naar 160 kilometer per uur kan worden opgeschroefd.

Constructiefouten

De snelheidsbeperking komt door meerdere problemen. Zo is de constructie en zijn de lassen niet sterk genoeg, waardoor bijvoorbeeld scheurtjes in het laswerk zijn ontstaan. Er is bij de bouw een verkeerde berekening gemaakt. Ook is de ondergrond van het viaduct gaan bewegen. Sinds de aanleg van de HSL-lijn in 2019 is het spoor acht centimeter horizontaal verplaatst. Deze verplaatsing is sinds de aanleg actief gemonitord, maar gaf nog geen aanleiding tot actie.

In oktober 2022 werd duidelijk dat ProRail het niet langer verantwoord meer vond om met 300 kilometer per uur over het viaduct treinen te laten rijden. Daarop is besloten de snelheid te verlagen naar 80 kilometer per uur en aanvullende onderzoeken naar de staat van het bouwwerk te starten. In de buurt van het viaduct zijn nog negen andere viaducten op dezelfde wijze aangelegd, en zullen ook onderzocht worden. Op deze viaducten mag 160 kilometer per uur gereden worden. Over de HSL rijden onder meer Thalys treinen op hoge snelheid, de Eurostar, de getrokken ICR reizigersrijruigen en de ICNG-trein.

Oplossing

Onderzoek naar de oplossing van dit probleem is lastig. Zo is nog niet duidelijk of de palen die in de grond zitten de kracht op het viaduct aankunnen als er een trein op hoge snelheid overheen rijdt. Dat moet volgens Prorail berekend worden met simulatieprogramma’s.

De spoorbeheerder verwacht in de loop van 2023 de snelheid weer te kunnen verhogen. Voor het rijden met 300 kilometer per uur zijn eerst ingrijpende herstelwerkzaamheden nodig. "Daar is meer tijd voor nodig en we verwachten dat dit op zijn vroegst in 2025 mogelijk is", stelt ProRail.