Spitstrein Harderwijk en Amersfoort keert niet terug

Een SLT Sprinter op station Weesp. (Foto: Rob Dammers)
Een SLT Sprinter op station Weesp. (Foto: Rob Dammers)

Ondanks eerdere toezeggingen van de NS, zal de extra spitstrein tussen Harderwijk en Amersfoort voorlopig niet terugkeren. Het vervoersbedrijf geeft als reden aan dat dit traject sinds de coronapandemie minder reizigers trekt. De plannen hebben geleid tot woedende reacties van Harderwijk en de omliggende regio.

Voor zowel Harderwijk als Nijkerk was het een grote teleurstelling toen de extra spitstrein in november vorig jaar uit de dienstregeling werd geschrapt. Sinds eind 2019 waren er in de ochtend- en avondspits vier extra sprinters tussen Harderwijk en Amersfoort, met stops alleen in Nijkerk. Dit kwam ten goede aan de hele regio. Passagiers die opstapten in Harderwijk of Nijkerk zagen hun reistijd aanzienlijk verkorten. Maar ook voor reizigers uit andere plaatsen langs het traject waren de extra treinen een zeer welkome verbetering. Ze waren eindelijk verlost van de vervelende overvolle treinen.

Schrappen wegens personeelstekort

De NS liet vorig jaar de treindienst schrappen en excuseerde zich dat zij geen andere optie had. Het vervoersbedrijf kampte namelijk met een aanzienlijk personeelstekort, wat resulteerde in het besluit om 10 procent minder treinen in te zetten. Helaas werd de regio Noordwest-Veluwe daar de dupe van, aangezien een van de "noodmaatregelen" van de NS het schrappen van de extra spitstrein tussen Harderwijk en Amersfoort was. Uiteindelijk leek er glorie aan de horizon te verschijnen toen de spitstrein terugkeerde in het concept van de dienstregeling voor 2024, maar daar komt de vervoerder nu op terug.

"We snappen de teleurstelling", reageert woordvoerder Léonie Bosselaar tegenover het AD. "We zien alleen dat het reisgedrag na corona blijvend veranderd is. Reizigers reizen minder in de spits, minder op vrijdag en juist meer in daluren en in het weekend. Zo dus ook tijdens de spits tussen Amersfoort en Harderwijk waarin we bijna 25 procent minder reizigers zien dan voor corona."

Bosselaar meldt dat het personeelstekort aanzienlijk is verminderd, maar dat de situatie nog niet optimaal is zoals gewenst. "Dat betekent dat je keuzes moet maken. Kijkend naar het personeelsbestand, de werkdruk en de verwachte reizigersgroei, heeft NS de keuze gemaakt om de uitbreidingen vooral door te voeren op de plekken waar zoveel mogelijk reizigers van de verbeteringen kunnen profiteren."

De gemeente Harderwijk en de omliggende regio's hebben inmiddels een gezamelijke brief aan de NS gestuurd warin ze duidelijk maken dat de treinverbinding van cruciaal belang is.