Duitse ODEG bestelt 23 Desiro-HC treinen bij Siemens

De ODEG in Oost-Duitsland heeft 23 Desiro HC voor regionaal treinverkeer bij Siemens besteld voor ingebruikname op het Elbe-Spree-netwerk. De bestelling heeft een waarde van ongeveer € 300 miljoen euro.

De treinstellen zullen uiteindelijk gaan rijden op de regionale lijnen RE1, RE8 en RB17 in het nieuwe Elbe-Spree-netwerk. In januari 2019 kreeg ODEG de opdracht om deze lijnen te exploiteren na een Europese aanbesteding door Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg (VBB). Het contract omvat de mogelijkheid om de capaciteit van de RE1-treinen uit te breiden wanneer de stations worden uitgebreid met langere perrons. De levering van de 21 zesdelige en 2 vier-delige treinen is gepland om van start te gaan in de zomer van 2022. De treinstellen hebben een maximale snelheid van 160 km/u. De treinen zullen worden gefabriceerd in de Siemens-fabriek in het Duitse Krefeld.

"We zijn al begonnen met de implementatie van ons bedieningsconcept voor het Elbe-Spree-netwerk." Naast het uitbreiden van onze werkplaats en trainingsfaciliteiten vormen de treinen een zeer belangrijk onderdeel van het concept zich in bedrijf is. We zijn hier met een beroep op Siemens als een sterke partner en te anticiperen op tijd en professionele productie van de treinen door de start van de werkzaamheden evenals zeer goede en nauwe samenwerking, "zei Arnulf Schuch, CEO en voorzitter van ODEG.

Aanbesteding

In november 2017 kondigde de VBB een Europese aanbesteding aan voor de "Elbe-Spree Network" (ESN) namens de regio's Brandenburg, Berlijn, Mecklenburg-Voor-Pommeren en Saksen-Anhalt. Met ongeveer 27 miljoen treinkilometers per jaar is dit spoorwegnetwerk de grootste regionale spoorwegnet van Duitsland. De aanbesteding omvatte 17 regionale express- en regionale spoorlijnen alsmede de airport express (FEX). Een deel werd toegekend aan de ODEG.

Treindiensten

De Desiro HC treinstellen met zes wagens zullen op de regionale expresslijn RE1 rijden die Magdeburg met Cottbus verbindt via Berlijn en Frankfurt (Oder). Tijdens de spits zullen treinen drie keer per uur rijden tussen Brandenburg a. d. Havel en Frankfurt (Oder). De vierdelige Desiro-stellen zijn gepland voor dienst op de verbindingslijn RE8 Wismar en Wittenberge met Baruth en Elsterwerda / Finsterwalde via Berlijn, alsmede de RB17 lijn tussen Wismar en Ludwigslust. Hier zullen ze gemengd tussen de eerder gerenoveerde Stadler KISS-dubbeldeksrijtuigen rijden.

Functionaliteiten

De treinen hebben ook parkeerplekken voor fietsen, kinderwagens en rolstoelen en een multifunctioneel rijtuig met een rolstoeltoegankelijk toilet. Schuiftreden zorgen voor een gelijkvloerse toegang bij stations met een platformhoogte van 550 mm en 760 mm. Bredere deuren dan bij oudere treinen versnellen en vergemakkelijken het in- en uitstappen van passagiers. Ook is er gratis WiFi aan boord zodat de reizigers kunnen internetten.

In het geval dat er een incident plaatsvindt kunnen medewerkers in het 'operationeel controle centrum' rechtstreeks communiceren met de trein via luidsprekers. De rijtuigen zijn uitgerust met real-time capaciteitsdisplays welke ook inzichtelijk zijn via een speciale app's op de tablet of de smartphone. Ook zal er camerabewaking aanwezig zijn en zijn er call-for-aid knoppen aanwezig voor in geval van nood.

Afbeelding: Siemens
Afbeelding: Siemens