Arriva doet zaterdag proef met zelfrijdende trein

Arriva laat zaterdag voor het eerst een automatische reizigerstrein rijden. Dat gebeurt bij wijze van proef, zonder reizigers, tussen Groningen en Zuidhorn. Wel zal er een machinist achter de hendels blijven zitten om eventueel in te grijpen.

Afgelopen december vond er ook al een proef plaats met een goederentrein op de Betuweroute. Deze trein reed toen via het ERTMS-signaleringssysteem automatisch naar zijn bestemming. Bij Arriva zal de proef technisch anders inelkaar steken. Op dit spoor wordt er gebruik gemaakt van ATB-NG. Deze bewaakt ook de remcurve van de trein in tegenstelling tot het oude systeem en toont de afstand tot aan het eerstvolgende sein. De cruisecontrol wordt uitgetest in samenwerking met de provincie, ProRail en treinfabrikant Stadler. Het betreft GTW-treinstel 351 die van deze apparatuur voorzien is.

Begin van de toekomst

De deelnemers spreken over een historisch moment. Met de nieuwe techniek zouden er in de toekomst meer treinen op het spoor kunnen rijden. Ook helpt de 'Automatic Train Operation' (ATO) de machinist om de trein nauwkeuriger te laten rijden en stoppen.

De ATO-techniek bestaat uit vier verschillende niveaus van Automatic Train Operation. De huidige tests met zelfrijdende treinen betreffen proeven met ATO-systeem niveau 2. Dat betekent dat de machinist verantwoordelijk blijft, maar dat alleen bepaalde taken worden overgenomen. Zo wordt de machinist ondersteund met een type smart cruise control.

De proef vindt 's nachts plaats zodat ander treinverkeer niet gehinderd zal worden. Bij de proef zullen er ook geen passagiers met de trein meerijden. De resultaten zullen eind volgende week gedeeld worden.

Foto: Jan Derk Remmers
Foto: Jan Derk Remmers

ato