Vandalisme op stations blijft miljoenen kosten, ondanks daling meldingen

ProRail is per jaar ruim vier ton kwijt aan het verwijderen van graffiti. (Foto: Treinenweb - AI generated)
ProRail is per jaar ruim vier ton kwijt aan het verwijderen van graffiti. (Foto: Treinenweb - AI generated)

Ondanks een daling van het aantal meldingen blijft vandalisme op Nederlandse stations een hardnekkig probleem. Kapotte liften, ingegooide ruiten en bekladde muren zorgen dagelijks voor overlast. Hierdoor is ProRail per jaar ruim 3 miljoen euro kwijt aan herstelling.

Spoor- en stationsbeheerder ProRail noteerde dit jaar 3.600 meldingen, tegenover 4.600 een jaar eerder, maar de financiële schade is onverminderd hoog: ruim 3 miljoen euro per jaar.

Financiële schade

De gevolgen van vandalisme reiken verder dan alleen financiële schade. Voor reizigers betekent het vooral dagelijkse overlast. Een kapotte lift kan ervoor zorgen dat mensen met een beperking of reizigers met kinderwagens wekenlang geen toegang hebben tot het perron. Vernielde fietsenstallingen maken het lastiger om het station te bereiken, terwijl graffiti en beschadigde voorzieningen het gevoel van veiligheid aantasten. "Hoe onschuldig het misschien ook lijkt, tast de beleving aan: het voelt rommelig en onveilig", benadrukt Karen te Boome, directeur Stations bij ProRail.

Miljoenen aan herstelkosten

De schadeposten lopen uiteen, maar tellen samen flink op. Zo kost het herstellen van vernielde fietsenstallingen ProRail jaarlijks ongeveer 1 miljoen euro. Het verwijderen van graffiti en andere bekladdingen van muren en objecten bedraagt zo’n 420.000 euro per jaar. Daarnaast zijn liften en wachtruimtes soms zo zwaar beschadigd dat reparatie niet meer volstaat en volledige vervanging noodzakelijk is.

Karen te Boome vertelt verder over de impact: "Vandalisme op stations is geen onschuldige baldadigheid. Elke kapotte lift, elk vernield scherm en elke bekladde muur raakt duizenden reizigers en moeten we herstellen. Zó zonde van het geld. Dit besteden we liever aan betere voorzieningen, niet aan herstel van schade."

Aanpak tegen vernielingen

Om vandalisme tegen te gaan, zet ProRail in op preventie en handhaving. Op stations worden camera’s geplaatst, is toezicht aanwezig en wordt bij vernielingen aangifte gedaan bij de politie. Waar mogelijk probeert ProRail de kosten te verhalen op de daders.

Toch blijft het probleem hardnekkig. Zolang vernielingen onderdeel blijven van het dagelijkse beeld op stations, blijven reizigers en spoorbeheerder de rekening betalen - in geld, maar vooral in gemak en veiligheid.