Keolis wil twee extra treinen aanschaffen voor tussen Zwolle en Enschede

Keolis wil nog eens twee Flirt-treinen bestellen om hun treindienst Zwolle - Enschede te ontlasten. (Foto: Treinenweb/Clayweb)
Keolis wil nog eens twee Flirt-treinen bestellen om hun treindienst Zwolle - Enschede te ontlasten. (Foto: Treinenweb/Clayweb)

De provincie Overijssel wil twee extra Flirt-treinstellen bij fabrikant Stadler aanschaffen. Hiermee wil de vervoerder die onder de merknaam Blauwnet rijdt de drukte op de spoorlijn Zwolle - Enschede ontlasten. Inmiddels ligt er een voorstel bij de Provinciale Staten.

De kosten die ermee gemoeid zijn bedragen 33,1 miljoen euro. Eind januari 2026 wordt de knoop definitief doorgehakt, waarna bij een akkoord de extra treinen vanaf 2029 geleverd kunnen worden. Het gaat om twee vierdelige treinen waarvan Keolis er momenteel zeven van heeft, en elf driedelige. Uiteindelijk hebben ze straks 20 treinstellen in hun vloot. De financiëring vindt plaats uit de Reserve Publieke Mobiliteit.

Groei van reizigers

De aanleiding voor de uitbreiding is de sterke groei van het aantal reizigers op de verbinding tussen Twente en Zwolle. De vervoervraag ligt inmiddels regelmatig boven de prognoses die bij de start van de concessie in 2017 werden gehanteerd. Vooral tijdens de spitsuren leidt dit tot overvolle treinen en moeten reizigers vaak de hele reis staan. Vooral op de station Heino en Raalte kunnen reizigers soms niet meer instappen.

Met de aanschaf van de twee nieuwe Flirts stijgt het aantal zitplaatsen per werkdag van 57.995 naar 65.479, een toename van 13 procent. In de spits gaat het om een groei van maar liefst 21 procent.

De treinstellen worden meebesteld in een order van Arriva bij Stadler die ze besteld heeft voor gebruik op de geëlektrificeerde spoorlijn tussen Mariënberg en Almelo. De stellen voor Keolis zullen naar verwachting vanaf 2029 in dienst komen.