Poolse regio investeert fors in nieuwe FLIRT-treinen

De nieuwe Flirt-treinen van het Poolse vervoersbedrijf Koleje Mazowieckie. (Foto: Stadler)
De nieuwe Flirt-treinen van het Poolse vervoersbedrijf Koleje Mazowieckie. (Foto: Stadler)

De Poolse regionale spoorvervoerder Koleje Mazowieckie (Masovische Spoorwegen) heeft een contract ondertekend met treinfabrikant Stadler voor de levering van elf extra FLIRT-elektrische treinstellen. Daarmee wordt het grootste investeringsprogramma in de geschiedenis van de vervoerder afgerond. 

Binnen de bestaande raamovereenkomst zullen in totaal 75 moderne treinen worden geleverd, waarvan er inmiddels 64 zijn gecontracteerd. De nieuwe voertuigen moeten het reizigerscomfort in de regio Mazovië aanzienlijk verbeteren. Voor de resterende elf treinen wordt er nog naar naar de EU gekeken of zij middelen kunnen bieden om dit mogelijk te maken.

Modernste vloot in Polen

Adam Struzik, provinciegouverneur van Mazovië, benadrukt dat Koleje Mazowieckie tot de modernste regionale vervoerders van Polen behoort. "Dat is mede te danken aan voortdurende investeringen in nieuw materieel. In maart tekenden we een contract voor 14 FLIRT-treinen en vandaag volgt opnieuw een overeenkomst, ditmaal voor 11 voertuigen. In totaal omvat het project de aanschaf van 75 treinen. De eerste daarvan zullen in april 2026 op het spoor verschijnen," aldus Struzik.

Naast de levering van de treinstellen omvat het contract ook onderhoudsdiensten, technische opleidingen voor personeel en reparatiepakketten.

400 nieuwe banen bij Stadler in Siedlce

Alle nieuwe FLIRT-treinstellen worden gebouwd in de Stadler-fabriek in Siedlce, waarbij intensief wordt samengewerkt met lokale leveranciers en partners. In deze fabriek zijn ook de NS Flirts gebouwd, maar ook de toekomstige NS Flirt Flex treinen zullen hier de komende jaren gefabriceerd gaan worden.

Volgens Radosław Banach, CEO van Stadler Polska, is de ondertekening van het laatste uitvoeringscontract van groot belang: "Het afronden van de volledige raamovereenkomst stelt ons in staat onze activiteiten in Siedlce verder uit te breiden en onze positie in de regio te versterken. Alleen al dit jaar hebben we bijna 400 nieuwe banen gecreëerd bij Stadler Polska. Ons engineeringteam telt inmiddels 100 specialisten en we blijven actief werven. Dat is niet alleen goed nieuws voor Stadler, maar ook voor onze lokale partners."

Grootste FLIRT-vloot van Polen

De productie van de eerder bestelde 64 treinstellen verloopt volgens planning. Momenteel bevinden 25 treinen zich in verschillende fases van productie, indienststelling en typekeuring. Zodra alle voertuigen zijn geleverd, zal Koleje Mazowieckie beschikken over 146 FLIRT-treinen – de grootste FLIRT-vloot in Polen.

De nieuwe treinen zijn bedoeld om het comfort en de veiligheid van reizigers op trajecten tussen Warschau en steden in de rest van Mazovië verder te verhogen. De FLIRT-treinstellen hebben een lichte aluminium constructie, een laag energieverbruik en een topsnelheid van 160 kilometer per uur. Ze worden uitgerust met airconditioning, camerabewaking, wi-fi, reizigersinformatiesystemen en AED's aan boord. Daarnaast zijn de treinen volledig toegankelijk voor reizigers met een beperkte mobiliteit.

Bijna twintig jaar samenwerking

De samenwerking tussen Stadler Polska en Koleje Mazowieckie gaat inmiddels bijna twintig jaar terug. De eerste FLIRT-treinen, geleverd in 2006, rijden nog altijd betrouwbaar op regionale lijnen, waaronder het traject Warschau–Siedlce. Tussen 2020 en 2023 leverde Stadler al 61 FLIRT-treinstellen aan de vervoerder. Met de contracten uit 2024 en 2025 komen daar nu nog eens 75 nieuwe voertuigen bij.