Centrale bediening maakt wissels Watergraafsmeer sneller en veiliger
Op emplacement Watergraafsmeer is een belangrijke mijlpaal bereikt. Voor het eerst in de ruim 120-jarige geschiedenis van het terrein hoeven machinisten niet langer bij elk wissel uit de cabine te stappen om handmatig de wissels te bedienen. Dat gaat tegenwoordig centraal vanuit de verkeersleidingspost.
In het weekend van 13 en 14 december zijn de laatste sporen aangesloten op de centrale beveiliging. Daarmee is het emplacement volledig geïntegreerd in het moderne treinbeveiligingssysteem. Het oude systeem was overigens niet heel antiek met zware hefbomen, omdat het met moderne knoppen werkte waarmee de machinst de wissel 'om kon gooien', maar voor sommige wissels werd dit al centraal geregeld.
Verbetering
De gevolgen zijn direct merkbaar: treinen kunnen soepeler en sneller over het terrein bewegen en de veiligheid is aanzienlijk verbeterd. Een handeling die vroeger tijdrovend en fysiek belastend was, is volgens ProRail nu teruggebracht tot een paar seconden.
Ook voor het personeel op de grond is het emplacement veiliger geworden. Drie overwegen zijn voorzien van slagbomen en zes oversteekplaatsen hebben een waarschuwingsinstallatie gekregen, zodat medewerkers zich beter beschermd over het terrein kunnen verplaatsen.
Bediening op afstand
De bediening van de wissels op de Watergraafsmeer wordt voortaan bediend vanuit de Verkeersleidingspost Amsterdam, die je aan de rechterkant ziet zodra je richting Amsterdam Sloterdijk rijdt. Hiervandaan wordt het NS-sporengebied van Amsterdam bediend
De modernisering maakt deel uit van een bredere vernieuwing van het opstelterrein Watergraafsmeer. In fases worden sporen, wissels en looppaden voor machinisten en technisch personeel vernieuwd. Deze werkzaamheden lopen de komende jaren door; ook in 2026 staat verdere vernieuwing gepland. Zo blijft het emplacement betrouwbaar en klaar voor de toekomst van het spoorverkeer.
Emplacement Watergraafsmeer
Op emplacement Watergraafsmeer is het oude rangeerterrein van weleer is de afgelopen decennia grotendeelds getransformeerd tot een modern opstelterrein en onderhoudslocatie voor reizigerstreinen. Waar vroeger talloze goederenwagons werden gesorteerd op rangeerheuvels, staan er nu vooral lange opstelsporen waar treinen buiten diensttijd geparkeerd worden. Dit geldt met name voor internationale treinen zoals Thalys, Eurostar, ICE en de Intercity direct, maar ook voor nationale treinen.
Naast de opstelsporen biedt het terrein uitgebreide faciliteiten voor technisch en visueel onderhoud. Zo zijn er reinigingssporen, looppaden en routes voor personeel, en is de grote werkplaatsloods ingericht voor hogesnelheidstreinen. Het terrein is daarnaast aangesloten op meerdere spoorverbindingen rond Amsterdam, waardoor treinen uit verschillende richtingen het emplacement efficiënt kunnen bereiken.
Hoewel de klassieke rangering met heuvels en seinhuizen grotendeels verleden tijd is, blijft Watergraafsmeer strategisch belangrijk voor het Nederlandse spoorverkeer. Het terrein dienst als centrale basis voor het parkeren, klaarzetten en onderhouden van treinen die Amsterdam als vertrek- of eindpunt hebben, en speelt daarmee een cruciale rol in het soepel laten verlopen van het treinverkeer in en rond Amsterdam Centraal.