Sloop van spoorbrug bij Maastricht gaat voorlopig niet door

De spoorbrug bij Maastricht die al een poosje niet bereden is door spoorwegmaterieel. (Foto: Kleon3 (Creative Commons))
De spoorbrug bij Maastricht die al een poosje niet bereden is door spoorwegmaterieel. (Foto: Kleon3 (Creative Commons))

De omstreden sloop van de spoorbrug over de Maas in Maastricht gaat voorlopig niet door. Tijdens het commissiedebat Spoor in de Tweede Kamer bleek dat er onvoldoende draagvlak is om de brug af te breken. Beslissend waren onder meer het verzet van reizigersorganisatie Rover en de Vlaamse tegenhanger TreinTramBus, evenals officieel bezwaar van de Vlaamse overheid.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat had oorspronkelijk gepland de brug te slopen, nu de tramplannen tussen Maastricht en Hasselt definitief van de baan zijn. Rover trok hierover aan de bel, omdat sloop een toekomstige treinverbinding tussen de twee steden voorgoed onmogelijk zou maken.

Rover: Belangrijke overwinning

"Dit is een belangrijke overwinning voor de reiziger en de grensoverschrijdende bereikbaarheid," zegt Rover-directeur Freek Bos. "Het ministerie mag de deur naar de toekomst niet dichtgooien door kapitaalvernietiging te plegen op een brug die nota bene in 2010 nog voor 33 miljoen euro is gerenoveerd."

Ministerie in gesprek met Rover

De Tweede Kamer heeft bepaald dat het ministerie eerst in gesprek moet met Rover en de betrokken vervoersbedrijven voordat er nieuwe besluiten worden genomen. Rover benadrukt dat de brug essentieel blijft als schakel in een mogelijke treinverbinding tussen Maastricht en Hasselt, als strategische reserve voor internationaal goederenvervoer en als vitale infrastructuur voor de regio.

Samen met TreinTramBus werkt Rover aan een manifest voor de heropening van de spoorlijn vanaf 2035. Met het Kamerbesluit van deze week gaat de organisatie het gesprek met het ministerie vol vertrouwen aan om de verbinding voor de lange termijn veilig te stellen en zo de Euregio een duurzame toekomst per spoor te bieden.