Drielandentrein kampt nog steeds met vertragingen en uitval

Een Drielandentrein FLIRT van Arriva op station Heerlen (Foto: Treinenweb)
Een Drielandentrein FLIRT van Arriva op station Heerlen (Foto: Treinenweb)

De Drielandentrein, die sinds juni 2024 Maastricht, Heerlen, Aken en Luik met elkaar verbindt, blijft kampen met hardnekkige problemen. Uit cijfers van de provincie Limburg blijkt dat vorig jaar 34 procent van de ritten te laat reed, terwijl volgens de afspraken met vervoerder Arriva hooguit 5 procent vertraging acceptabel is. Ook vallen er geregeld ritten helemaal uit, en heeft de trein in de afgelopen week amper gereden.

Volgens de provincie spelen verschillende oorzaken mee. Zo zorgen personeelstekorten voor een krappe inzet van machinisten, zeker op het traject richting Aken waar niet alle Arriva-machinisten bevoegd zijn om te rijden. Daarnaast leidt de drukte op het Duitse spoor vaak tot vertragingen, omdat de Drielandentrein geregeld moet wachten in Aken of achter goederentreinen terechtkomt tussen Herzogenrath en Landgraaf.

Moeilijke start

Ook technische obstakels bemoeilijkten de start van de verbinding. Bij de ingebruikname op 30 juni 2024 traden er storingen op bij het schakelen tussen verschillende bovenleidingsspanningen en bij de overgang naar het ERTMS-beveiligingssysteem. Hoewel de prestaties inmiddels iets zijn verbeterd, blijven de kinderziektes en de druk op de personeelsplanning voor structurele problemen zorgen.

De provincie Limburg blijft Arriva aanspreken op de afgesproken kwaliteitseisen, maar benadrukt dat de internationale samenwerking met NS en het Belgische NMBS complex is. Ondanks de ambities om reizigers een betrouwbare verbinding binnen de Euregio te bieden, blijft de Drielandentrein voorlopig een zorgenkindje.