Ministerie van I&W trekt 16,2 miljard euro uit voor infrastructuur

 (Foto: Rijksoverheid/AI bewerking)
(Foto: Rijksoverheid/AI bewerking)

Op Prinsjesdag is er bekend gemaakt dat het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in 2026 in totaal 16,2 miljard euro uittrekt voor de Nederlandse infrastructuur. Hiervan gaat er 10,5 miljard euro naar het onderhoud en vernieuwing van wegen, spoor en vaarwegen.

Een groot deel van dit budget, 5,6 miljard euro, wordt besteed aan onderhoud en vernieuwing. De infrastructuur in Nederland is namelijk verouderd en veel bruggen, wegen en waterwerken naderen het einde van hun levensduur. Door de toenemende mobiliteit en het intensieve gebruik van het spoor en de wegen is de druk op het netwerk groot. Daarnaast spelen geopolitieke spanningen een rol, waardoor infrastructuur ook weerbaar moet zijn tegen sabotage, cyberaanvallen en geschikt moet blijven voor militair transport.

Scherpe keuzes voor onderhoud

Minister Tieman benadrukt dat Nederland voor een enorme onderhoudsopgave staat: "Komend jaar investeren we weer fors in het onderhoud van onze infrastructuur, maar er zijn scherpe keuzes nodig. Er is niet genoeg geld om alles te doen wat nodig is. Om Nederland ook in de toekomst bereikbaar te houden zijn veel mankracht én extra investeringen nodig."

Naast investeringen in wegen en waterwerken, worden ook maatregelen genomen om het openbaar vervoer op peil te houden. De eerder geplande bezuiniging op het stedelijk OV wordt in 2026 volledig gecompenseerd door het Rijk, goed voor 110 miljoen euro. Voor 2027 neemt het Rijk nog een derde van deze kosten voor zijn rekening om een versobering van de dienstregeling te voorkomen.

Bodycams

Tot slot is er extra aandacht voor de sociale veiligheid in het openbaar vervoer. Voor NS-medewerkers worden bodycams aangeschaft (12 miljoen euro) en er gaat 20 miljoen euro naar het verbeteren van de veiligheid op stations. Staatssecretaris Aartsen stelt: "Iedereen moet zich veilig kunnen voelen in het openbaar vervoer. Het aantal incidenten moet omlaag." Ook operationeel NS-directeur Eelco van Asch reageert positief: "Met deze toezegging laat Aartsen zien dat hij echt werk wil maken van de sociale veiligheid in het ov."

Een eerdere proef met bodycams heeft aangetoond dat het dragen van bodycams een de-escalerend effect heeft en daarnaast extra beelden oplevert die bruikbaar zijn als bewijsmateriaal. NS verwacht dat de eerste hoofdconducteurs in 2026 met bodycams worden uitgerust. Omdat het om 3.000 camera's gaat, moet de aanschaf via een Europese aanbesteding plaatsvinden.

Sociale veiligheid

NS neemt ook andere maatregelen om de veiligheid te vergroten. Zo worden veiligheidspersoneel datagedreven ingezet, vinden (permanente) ingangscontroles plaats op stations en worden opleidingen gemoderniseerd. Ook werft NS extra Veiligheid & Service-medewerkers. Bovendien is er deze zomer een aanvraag gedaan om als proef deze medewerkers uit te rusten met een korte wapenstok.