Onderzoek KiM: Groeiende groep alleenstaanden leunt steeds sterker op openbaar vervoer

Volgens het KiM verkiezen alleenstaanden vaker de trein boven de auto. (Foto: Treinenweb)
Volgens het KiM verkiezen alleenstaanden vaker de trein boven de auto. (Foto: Treinenweb)

Alleenstaanden laten de auto vaker staan en kiezen opvallend vaak voor de trein, bus of metro. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), waaruit een duidelijk verschil in reisgedrag tussen alleenstaanden en mensen met een relatie naar voren komt.

Dat verschil hangt nauw samen met het autobezit: slechts 57 procent van de alleenstaanden beschikt over een auto, tegenover 89 procent van de niet-alleenstaanden. Ook het rijbewijsbezit ligt lager, respectievelijk 75 en 86 procent.

Kortere afstanden

Alleenstaanden reizen gemiddeld kortere afstanden dan anderen. Waar niet-alleenstaanden dagelijks zo’n 20 kilometer buitenshuis afleggen, blijft dat bij alleenstaanden steken op 16 kilometer. Toch pakken zij aanzienlijk vaker de trein, bus, tram of metro. Het gebruik van de trein ligt zelfs 60 procent hoger, terwijl de bus, tram of metro 40 procent vaker wordt benut. Dat hangt samen met de stedelijke woonomgeving waarin alleenstaanden vaker te vinden zijn, waardoor voorzieningen dichtbij liggen en het ov beter bereikbaar is.

Toch ervaren alleenstaanden de bereikbaarheid van voorzieningen als minder goed. Ondanks dat zij gemiddeld dichter bij winkels, werk of zorg wonen, zijn hun verplaatsingssnelheden lager en voelen ze zich iets minder mobiel. Voor hen is het reizen met het ov vaak relatief goedkoper, omdat ze vaker alleen reizen. Wel is hun afhankelijkheid van het openbaar vervoer groter, waardoor veranderingen in aanbod of prijzen hen sneller raken dan mensen die vooral de auto gebruiken.

Groep alleenstaanden groeit

De groep alleenstaanden groeit bovendien gestaag, concludeert het KiM. In 2025 telt Nederland circa 4 miljoen alleenstaanden, en naar verwachting zijn dat er in 2050 bijna 4,8 miljoen – ongeveer de helft van alle huishoudens. Dat veranderende beeld biedt zowel kansen als uitdagingen. Enerzijds is het reisgedrag van alleenstaanden minder belastend voor milieu en klimaat. Anderzijds maakt hun grotere afhankelijkheid van het openbaar vervoer duidelijk hoe belangrijk een robuust, betaalbaar en toegankelijk ov-netwerk is voor de bereikbaarheid in de toekomst.