Eerste ICNG voor Duitsland maakt testritten in Nederland

De eerste ICNG die de NS heeft besteld om ook in Duitsland ingezet te kunnen worden, is donderdag de grens overgekomen om hier proef- en testritten te kunnen maken. Aan het begin van de middag kwam treinstel 3352 aan in Bad Bentheim, waarna hij op eigen kracht de Nederlandse grens passeerde.

Bijna een jaar geleden zijn de eerste proefritten van de ICNG-D begonnen op het Duitse spoor, onder leiding van DB Systemtechnik, het ingenieursbedrijf van de Deutsche Bahn. Daarvoor werden er al twee treinstellen uitgebreid getest op de Ring van Velim in Tsjechië. De proeven op het Duitse spoor werden voornamelijk gedaan met treinstel 3352. Opmerkelijk heeft de trein daar een poosje een parkeerplek gehad in het museum Bahnpark Augsburg, omdat er daar vandaan van en naar München werd gereden.

Meettreinen

De twee stellen zijn zichtbaar uitgerust met meetapparatuur, en is dus voorlopig nog niet inzetbaar in de commerciële dienst van NS. Naar verwachting zullen de stellen uiteindelijk weer terugkeren naar de werkplaats van Alstom om ze gereed te maken zodat NS ze kan overnemen, en de reizigers over een poosje hierin kunnen instappen. De treinen zijn cosmetisch gezien gelijk aan de Belgische variant die in de Eurocity Direct van en naar Brussel rijdt, maar technisch afwijkend op diverse punten, zoals de spannings- en beveiligingsapparatuur.

Duitse toelating

De twee prototypes die momenteel gemaakt zijn, zijn samen met een extra stel voor België onttrokken uit de basisbestelling van de binnenlandse treinstellen, waardoor er drie acht-delige treinen overgeheveld werden. De in vorig jaar februari bestelde tien treinstellen kosten in totaal 150 miljoen euro en de vloot aan ICNG-treinen groeit daardoor met ruim 4.130 zitplaatsen. De treinstellen hebben net als de Belgische variant ook het bekende 'flow-uiterlijk', maar kunnen naast Nederland enkel in Duitsland rondrijden.

Deze ICNG's zijn door Alstom speciaal geschikt gemaakt om in Duitsland te rijden, waar de bovenleiding een andere spanning kent en waar een ander beveiligingssysteem wordt gebruikt. De stellen kunnen niet in België rijden. De nummerreeks van de nieuwe treinstellen loopt van 3351 tot en met 3362. De levering van de nieuwe stellen zal volgens NS naar verwachting in 2026 plaatsvinden.

Mocht er dan nog geen beoogde route naar Duitsland vast zijn gesteld, dan worden ze tot die tijd in het binnenland ingezet, wat overigens ook regelmatig in de dienstregeling gebeurt met de ICNG-B stellen voor België.