Britse Koninklijke trein gaat in 2027 met pensioen

De Class 67 (67006) locomotief met de Britse Koninklijke trein, die over twee jaar met pensioen gaat. (Foto: Peter Broster)
De Class 67 (67006) locomotief met de Britse Koninklijke trein, die over twee jaar met pensioen gaat. (Foto: Peter Broster)

De iconische Britse koninklijke trein wordt in 2027 uit dienst genomen. Koning Charles heeft besloten afstand te doen van het luxueuze vervoermiddel, dat lange tijd symbool stond voor het Britse koningshuis.

Straks zullen de Briitse koning en andere leden van het koningshuis zich binnen het Verenigd Koninkrijk verplaatsen met reguliere treinen, auto’s of twee nieuw geleasete helikopters die op duurzame brandstof vliegen. Diverse Britse media melden dat het uit dienst halen van de 'British Royal Train' een bewuste keuze is om moderner en milieubewuster te reizen. De trein wordt aangedreven door diesellocomotieven. Momenteel is 62 procent van de Britse spoorlijnen niet geëlektrificeerd waarmee een elektrische trein geen oplossing is.

Afscheidstour

De 'Royal Train' verdwijnt niet direct uit beeld: hij maakt eerst nog een laatste tour door het land voordat de negen rijtuigen in 2027 naar een museum verhuizen. Het besluit markeert een symbolisch afscheid van een traditioneel vervoermiddel dat geliefd was bij wijlen koningin Elizabeth, maar de afgelopen jaren nauwelijks nog werd gebruikt. Charles zelf stapte pas in februari voor het laatst aan boord, na een eerder ritje in mei vorig jaar naar de Bentley-fabriek.

Liefhebber van treinreizen

Koning Charles en andere leden van het Britse koningshuis zullen voortaan binnen het Verenigd Koninkrijk reizen per reguliere trein, auto of met twee nieuwe helikopters die op duurzame brandstof vliegen. Daarmee komt er een einde aan het gebruik van de koninklijke trein, die nog een symbolische afscheidstour maakt voordat de negen rijtuigen in 2027 een plek krijgen in een museum.

Hoewel de overleden koningin Elizabeth een groot liefhebber was van de koninklijke trein en Charles er dierbare herinneringen aan heeft — vooral aan het speciaal voor hem ontworpen rijtuig uit de jaren tachtig — is besloten het vervoermiddel af te schaffen. De keuze past bij Charles’ streven naar een moderner, efficiënter en duurzamer koningschap. Prins William is op de hoogte van het besluit en steunt het volledig.

Huidige trein

De Britse koninklijke familie reist al ruim 180 jaar met de trein, vooral vanwege de veiligheid, efficiëntie en symbolische waarde. Hoewel de Koninklijke Trein de laatste jaren nog maar zelden werd ingezet – meestal minder dan tien keer per jaar – bood hij unieke voordelen zoals overnachtingsmogelijkheden, beveiligde communicatie en de mogelijkheid om discreet te reizen, zonder het publieke spektakel van vliegvelden of grote colonnes op de weg.

De huidige Royal Train, die sinds 1977 in gebruik is, bestaat uit negen rijtuigen. Deze omvatten slaapcoupés, een restauratiewagen, een lounge, een kantoorwagon en technische voorzieningen voor communicatie. De luxe "Royal Class"-accommodaties bevinden zich verspreid over de trein. De trein wordt doorgaans getrokken door speciaal aangepaste Class 67 diesellocomotieven van DB Cargo UK.

Om verstoring van het reguliere treinverkeer te voorkomen, rijdt de Koninklijke Trein meestal 's nachts over het bestaande Britse spoorwegnet. Dankzij deze discrete planning en inrichting kon de trein lange tijd dienst doen als een mobiel, veilig koninklijk hoofdkwartier.

De huidige trein is voorzien van negen rijtuigen die getrokken worden door twee locomotieven, voor ieder een rijrichting. Dit zijn de Class 67 locomotieven: 67005 Queen's Messenger en 67006 Royal Sovereign. De trein bestaat momenteel uit de volgende rijtuigen:

Nummer Voorgaande nummers Omgebouwd Status Beoogd gebruik
2903 11001 1977 In dienst Salon, slaapkamer en badkamer van de koning
2904 12001 1977 In dienst Salon, slaapkamer en badkamer van de koningin
2915 10735 1985 In dienst Slaaprijtuig van het Koninklijk Huis
2916 40512 1986 In dienst Eetrijtuig met keuken voor de Koninklijke Familie
2917 40514 1986 In dienst Eetrijtuig met keuken van het Koninklijk Huis
2920 14109, 17109 1986 In dienst Couchetterijtuig met dieselgenerator en remwagen van het Koninklijk Huis
2921 14107, 17107 1986 In dienst Couchetterijtuig met keuken en remwagen van het Koninklijk Huis
2922 Nieuw (1987) In dienst Slaaprijtuig van de Prins van Wales
2923 Nieuw (1987) In dienst Salon van de Prins van Wales

Nederlandse Koninklijke trein

De Nederlandse Koninklijke Trein, salonrijtuig SR10 met twee gastrijtuigen, is sinds juli 2024 definitief uit actieve dienst genomen. De NS besloot dat modernisering te kostbaar was en het rijtuig aan het einde van zijn levensduur was. Na de laatste inzet tijdens het staatsbezoek aan België in 2023, is SR10 samen met gastenrijtuig SR12a op 12 juli 2024 officieel overgedragen aan het Spoorwegmuseum in Utrecht.

In het museum hebben de rijtuigen een permanente plek gekregen naast eerdere koninklijke rijtuigen zoals SR1, SR8 en SR9. Het rijtuig is sinds september 2024 voor het publiek te bezichtigen als onderdeel van "Vorstelijk Reizen"-collectie. Hiermee is er sinds vorig jaar na bijna 160 jaar een einde gekomen aan het gebruik van speciale koninklijke treinen in Nederland. Hiermee wordt dus duidelijk dat de Britse Royals dus langer per trein door hun land reisden dan de Nederlandse Koninklijke Familie.