Intentieverklaring ondertekend voor uitbreiding van London St. Pancras International

London St. Pancras Highspeed en Eurostar hebben een intentieverklaring ondertekend waarin ze hun gezamenlijke ambitie uitspreken om de capaciteit van St. Pancras International aanzienlijk uit te breiden. Deze samenwerking moet het station voorbereiden op de toekomst en inspelen op de groeiende vraag naar duurzaam internationaal treinverkeer.
Met de aanpassingen aan het centraal in Londen gelegen station, nabij het belangrijke knooppunt Kings Cross, willen beide partijen van St. Pancras één van de modernste en meest efficiënte spoorwegknooppunten van Europa maken.
Gefaseerde aanpak in drie delen
De uitbreiding verloopt in drie fases. In de eerste fase, met afronding binnen drie à vier jaar, wordt gefocust op optimalisaties binnen de bestaande infrastructuur, zoals verbeteringen aan grens- en veiligheidscontroles. De tweede fase, gepland tegen 2028, omvat een herinrichting van de internationale zone en de hoofdhal om de reizigersstromen soepeler te laten verlopen. In de derde fase, vanaf de jaren 2030, wordt gekeken naar ingrijpendere langetermijnoplossingen, waaronder een mogelijke herlocatie van de aankomstzone.
Het gerenommeerde architectenbureau Hawkins\Brown is aangesteld om een herontwerp te maken van de internationale zone. Zij focussen op een slimme en erfgoedvriendelijke herinrichting van de begane grond, waarmee de capaciteit van 2.000 reizigers per uur kan groeien naar bijna 5.000 per uur na voltooiing van fase twee. Een belangrijke doelstelling hierbij is dat de historische elementen van het station behouden blijven en worden grote verbouwingen vermeden.
Stijgende vraag naar internationaal treinverkeer
De plannen zijn een reactie op de snel stijgende vraag naar internationaal treinverkeer. Onderzoek toont aan dat het aantal reizigers via St. Pancras kan verdrievoudigen tot 35 miljoen per jaar tegen 2040. Eurostar speelt hierop in met uitbreidingsplannen naar nieuwe bestemmingen zoals Genève en Frankfurt.
Daarnaast liggen er concurrenten op de loer voor Eurostar, zoals Virgin die tegen 2029 een dienst met snelle treinen onder meer naar Londen wil starten. Maar ook het Britse-Spaanse Evolyn start-up heeft plannen voor een hogesnelheidsverbinding tussen Londen en Parijs. Het Nederlandse Heuro heeft ook aangegeven in de toekomst naar Londen te willen reizen. Hiermee blijkt dus dat station London St. Pancras in de dichtbije toekomst uit zijn jasje dreigt te groeien als er niet vroegtijdig wordt ingegrepen.
Londen St. Pancras
St. Pancras Station werd geopend in 1868 en groeide uit tot een architectonisch en logistiek icoon in het hart van Londen. De naam was afkomstig van de wijk St Pancras, waarvan de naam teruggaat op Pancratius van Rome. Het ligt op loop- en fietsafstand van Londense highlights, en ligt naast het bekende station Kings Cross. Het station werd in de jaren 2000 grondig gerenoveerd en in 2007 heropend als St. Pancras International, de Britse terminal van de Eurostar. Met zijn indrukwekkende Victoriaanse gevel en moderne faciliteiten is het een toonbeeld van erfgoed en innovatie, en speelt het nu opnieuw een sleutelrol in de toekomst van internationaal treinverkeer.