Arriva mag nog eens 15 jaar op de Vechtdallijnen blijven rijden

Vervoersbedrijf Arriva mag tot en met 2043 op de trajecten Zwolle-Emmen en Hardenberg-Almelo blijven rijden, samen bekend als de Vechtdallijnen. Het gaat om regionale treindiensten RS20 (sprinter) en RE20 (sneltrein) tussen Zwolle en Emmen en de RS21 tussen Almelo en Hardenberg, die worden gereden onder de noemer RRReis. De nieuwe concessie gaat in december 2028 van start en duurt 15 jaar. 

Vervoerders Keolis, Arriva en Qbuzz hebben tijdens de verplicht aanbesteding van de provincie elk een bod gedaan om de Vechtdallijnen te mogen exploiteren. het bod van Arriva kwam als beste uit de bus. Met de concessie is een subsidie van 12 tot 15 miljoen euro per jaar gemoeid, afhankelijk van de reizigersaantallen. Reizigersorganisaties zijn betrokken geweest bij het aanbestedingsproces. Zij brachten advies uit over de eisen die zijn gesteld.

Gedeputeerde Martijn Dadema van de provincie Overijssel ziet uit naar de samenwerking met Arriva. “We zijn trots op onze Vechtdallijnen. De afgelopen jaren werden de treinverbindingen gewaardeerd door onze reizigers en ze vormen een onmisbare en belangrijke schakel in ons gezamenlijke OV-netwerk. Ik hoop en verwacht dat we deze dienstverlening voor onze reizigers ook de komende 15 jaar op hoog niveau kunnen voortzetten.” Gedeputeerde Henk Jumelet van de provincie Drenthe: “Samen met Overijssel kiezen we voor een vervoerder die comfort, kwaliteit én de reiziger centraal zet. Met deze concessie bieden we een betrouwbare en toekomstbestendige treinverbinding die past bij de dagelijkse reisbehoeften van onze inwoners. Zo bouwen we samen aan aantrekkelijk openbaar vervoer waarop reizigers kunnen rekenen.”

Beste invulling

Drenthe en Overijssel hebben Arriva gekozen als vervoerder die het beste invulling geeft aan de doelen die gesteld zijn, zoals voldoende vervoeraanbod en een goede uitvoeringskwaliteit. Daarnaast vinden de provincies het belangrijk dat de treindiensten optimaal aansluiten bij de wensen van de reizigers. Arriva geeft de huidige elektrische treinen een flinke make-over, en zal deze aanpassen zodat ze nog 15 jaar door kunnen rijden. Daarnaast worden 5 nieuwe Flirt vierbakstreinstellen aangeschaft en ingezet. Alle treinen zullen vanaf 2028 onder de overkoepelende formule RRReis vallen, die ook in Gelderland, Overijssel, Flevoland gevoerd wordt.

Arriva gaat in de nieuwe concessie meer ritten uitvoeren, vooral aan de randen van de dag. Naast de inzet van de vijf nieuwe Flirt-treinen van fabrikant Stadler krijgen de bestaande treinstellen meer capaciteit, onder andere voor het vervoer van fietsen. Verder komen er meer en nieuwe mogelijkheden om aan boord te werken met USB-stekkers en klaptafels.

Na de elektrificatie van het 19 kilometer lange traject Almelo – Mariënberg, wat naar verwachting eind 2027 voltooid zal zijn, zullen de huidige LINT-dieseltreinen vervangen worden door de elektrische treinen. De treinen van Arriva zullen over enkele jaren er als volgt uit gaan zien:

Rechten: RRReis
Afbeelding: RRReis