Verkiezingen: Hoe OV centraal staat

Op woensdag 29 oktober 2025 gaat Nederland weer naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. Het belooft een spannende race te worden, want na de val van het vorige kabinet liggen er veel grote thema’s op tafel, waaronder 'mobiliteit', en ook het spoorvervoer en het vervoer in het OV is hierin van groot belang.

In het OV en de mobiliteit in het algemeen, iedereen merkt dat reizen duurder en drukker wordt, dus politici kunnen dit onderwerp niet meer laten liggen. In dit artikel lichten we de plannen toe van de grootste partijen. Alle punten die per partij genoemd worden zijn samengevat uit hun recente partijprogramma's, en richten zich enkel op het spoor en het openbaar vervoer.

Rechten: Treinenweb / Clayweb

Mobiliteit van groot belang in Nederland

Mobiliteit raakt aan van alles: het klimaat, de economie en het dagelijks leven van miljoenen mensen. Partijen praten in de spoorwegsector onder meer over de veiligheid in het OV, betaalbaar openbaar vervoer, investeringen in innovaties en de toekomstige Nedersaksenlijn en Lelylijn. Eén ding is duidelijk: het nieuwe kabinet zal flinke keuzes moeten maken over hoe Nederland zich de komende jaren blijft verplaatsen.

De grotere politieke partijen van de VVD tot GroenLinks-PvdA, en van de PVV tot D66 - allemaal willen ze laten zien dat zij het beste plan hebben voor een bereikbaar Nederland. Hoe die plannen precies samenkomen in een nieuw kabinet, blijft nog even spannend. Maar één ding is zeker: mobiliteit wordt een van de belangrijkste onderwerpen in de formatie én in de komende jaren.

Hieronder kan je kiezen uit de volgende partijen: 

VVD – CDA – PVVGroenLinks-PvdA –  NSCD66 – BBB –  SP – DENKPartij voor de DierenForum voor de DemocratieSGPChristenUnieVoltJA2150Plus - BVNL - BIJ1 - Piratenpartij

VVD

VVD: investeren in infrastructuur, veiligheid en innovatie voor een bereikbaar Nederland

De VVD benadrukt dat een betrouwbare infrastructuur het fundament is van de Nederlandse economie en samenleving. Achterstallig onderhoud aan wegen, bruggen en spoorlijnen, gecombineerd met tekorten aan personeel en middelen, zorgt voor vertragingen en veiligheidsrisico’s. Daarom wil de partij stevig investeren in infrastructuur, zodat iedereen snel, veilig en betaalbaar kan reizen en nieuwe woonwijken goed bereikbaar zijn.

Een belangrijk speerpunt is het verbeteren van het openbaar vervoer. De VVD wil dat treinen veiliger, schoner en punctueler worden. Hiervoor worden NS en andere vervoerders strenger gecontroleerd, met hogere boetes bij tekortkomingen. Overlast en geweld tegen OV-personeel moeten harder worden aangepakt, onder meer door hogere boetes, taakstraffen, levenslange OV-verboden en de inzet van bodycams.

Daarnaast zet de VVD in op innovatie in mobiliteit. Nederland moet koploper worden in slimme vervoersoplossingen, van voertuigen tot AI-toepassingen en mobiliteitsconcepten. Regels die innovatie belemmeren, worden aangepast of verwijderd, zodat vervoer efficiënter en duurzamer kan worden.

Regionale bereikbaarheid krijgt extra aandacht. Slimme routes, maatwerkoplossingen en kleinschalige lokale vervoersinitiatieven moeten ook buiten de Randstad zorgen voor betrouwbare verbindingen.

Op internationaal niveau wil de VVD het Europese spoornetwerk versterken, zodat snelle en betaalbare treinreizen naar steden zoals Berlijn en Londen mogelijk worden. Hierbij ligt de focus op open toegang tot het spoorsysteem en de snelle uitrol van ERTMS, het Europese treinbeveiligingssysteem.

CDA

CDA: toekomstbestendige mobiliteit voor heel Nederland

Het CDA ziet mobiliteit als een voorwaarde voor een hechte samenleving: gezinnen, ouderen en kinderen moeten zich veilig en gemakkelijk kunnen verplaatsen. De partij wil daarom de verbindingen tussen regio’s verbeteren en investeren in onderhoud en vernieuwing van bruggen, tunnels en spoorwegen die verouderen.

Nieuwe infrastructuur krijgt prioriteit als die economisch, maatschappelijk en militair belangrijk is — zoals de Lelylijn, de verlenging van de Noord-Zuidlijn en snelle internationale treinverbindingen. Ook moet het Europese treinbeveiligingssysteem ERTMS sneller worden ingevoerd.

Openbaar vervoer moet betaalbaar, toegankelijk en regionaal maatwerk zijn. Het CDA stimuleert flexibele oplossingen zoals flexvervoer of robuuste buslijnen, en wil dat provincies daar ruimte voor krijgen. Ziekenhuizen, scholen en verenigingen moeten ook buiten de Randstad goed bereikbaar blijven.

In landelijke gebieden blijft de auto onmisbaar; investeren in wegen is daar volgens het CDA geen luxe maar noodzaak. Daarnaast wil de partij goederenvervoer verduurzamen door meer transport over spoor en water te stimuleren en heldere routes voor gevaarlijke stoffen aan te wijzen.

PVV

PVV: Sterk Nederlands spoorbedrijf en veilig, betaalbaar OV

De PVV hekelt de huidige staat van het openbaar vervoer. Treinen vallen te vaak uit, zitten overvol en zijn bovendien te duur geworden, stelt de partij. Volgens de PVV faalt de Nederlandse Spoorwegen in haar kerntaak: voldoende treinen met genoeg zitplaatsen op tijd laten rijden, ook in de spits.

Om het spoor betrouwbaarder te maken, wil de partij NS en ProRail samenvoegen tot één groot Nederlands Spoorbedrijf. De focus moet weer liggen op dienstbaarheid aan reizigers, met betaalbare treinkaartjes en zonder verdere prijsverhogingen.

Veiligheid in het openbaar vervoer is voor de PVV een tweede speerpunt. Alle NS-medewerkers moeten bodycams krijgen, agressieve reizigers moeten een reisverbod kunnen krijgen en de partij wil de Spoorwegpolitie terugbrengen.

Daarnaast benadrukt de PVV dat het streekvervoer in de regio en op het platteland behouden moet blijven. Er mag geen verdere “uitkleding” van het regionale OV plaatsvinden, zodat ook mensen buiten de Randstad kunnen blijven rekenen op betrouwbaar openbaar vervoer.

GroenLinks-PvdA

GroenLinks-PvdA: duurzaam, betaalbaar en veilig vervoer voor iedereen

GroenLinks-PvdA wil dat iedereen zich duurzaam, betaalbaar en veilig kan verplaatsen – of je nu in de stad of op het platteland woont. De partij investeert daarom in nieuwe en bestaande infrastructuur en zet vol in op beter openbaar vervoer.

Om reizen betaalbaar te maken, introduceert GroenLinks-PvdA een Klimaatticket van 59 euro per maand, waarmee reizigers in de daluren onbeperkt gebruik kunnen maken van al het openbaar vervoer. Ook in kleine dorpen en op de Waddeneilanden moet goed ov beschikbaar blijven, met nieuwe buslijnen, extra treinstations en eerlijke tarieven voor haltetaxi’s.

Veiligheid en toegankelijkheid staan centraal, zo wil de partij agressie en overlast in het ov aanpakken. Daarnaast investeert GroenLinks-PvdA in grote spoorprojecten, zoals de Lelylijn, Nedersaksenlijn en de doortrekking van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp. Betere internationale treinverbindingen moeten het duurzamere alternatief voor vliegen worden.

NSC

NSC: Bereikbaarheid, betaalbaarheid en duurzaamheid in mobiliteit

De NSC wil dat fietsen, openbaar vervoer en infrastructuur hand in hand gaan om Nederland bereikbaar, gezond en duurzaam te houden. Goede fietsroutes tussen en in de grote steden moeten de fiets tot een volwaardig alternatief maken voor de auto en het openbaar vervoer. Rond OV-knooppunten wordt geïnvesteerd in extra fietsenstallingen en een groter aanbod van OV-fietsen bij stations.

Betaalbaarheid van het openbaar vervoer staat hoog op de agenda. Ticketprijzen bij regionale vervoerders en de NS mogen niet sneller stijgen dan de inflatie. Daarnaast wil de partij de NS-jongerendagkaart behouden, zodat reizen voor jongeren toegankelijk blijft.

De NSC pleit voor een evenwichtige verdeling van investeringen in wegen en spoorlijnen, met aandacht voor zowel de Randstad als de regio. Door gerichte investeringen buiten de Randstad wil de partij de bereikbaarheid verbeteren, economische groei stimuleren en het platteland betaalbaar bereikbaar houden, waar vaak geen alternatief voor de auto bestaat.

In het openbaar vervoer zijn er ambitieuze plannen: de noord-zuidlijn moet worden doorgetrokken tot Schiphol, en er komt een landelijke aanpak om het woon-werkverkeer beter over de week te spreiden. Hierbij worden bijvoorbeeld afspraken met onderwijsinstellingen over flexibelere collegetijden genoemd om de spitsdruk te verlagen.

Voor de grotere steden zet de NSC in op hoogfrequent OV, met treinen die mogelijk snelheden van 160 tot 200 km/uur halen. Ook wordt het idee van een landelijk dalurenabonnement onderzocht, vergelijkbaar met Duitse modellen, waarmee onbeperkt reizen mogelijk is tegen een vast maandelijks bedrag.

Belangrijke regionale projecten krijgen prioriteit. De aanleg van de Lelylijn en de Nedersaksenlijn moet de bereikbaarheid en het vestigingsklimaat van het noorden versterken. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar financiële haalbaarheid, maar ook naar brede welvaart en zelfs mogelijkheden voor militaire doeleinden. De eerste treinen moeten volgens planning vóór 2040 gaan rijden.

Het hoofdrailnet blijft in handen van de NS, waarvan de huidige concessie loopt tot 2033. Bij de herbeoordeling in 2029 wordt onderzocht of meer aanbieders kunnen worden toegelaten. Provincies krijgen bovendien de mogelijkheid om regionale OV-diensten te laten exploiteren door publieke vervoerders, zodat winst in Nederland blijft en niet naar buitenlandse OV-bedrijven vloeit.

Op Europees niveau wil de NSC een betaalbaar en toegankelijk HSL-netwerk uitbouwen, waardoor steden in Nederland beter verbonden worden met belangrijke steden in Europa en korte afstandsvluchten tot 750 km vanaf Schiphol kunnen worden teruggedrongen. Ook grenssteden moeten beter aangesloten worden op het Duitse en Belgische HSL-netwerk. Voor de Lelylijn wordt Europese financiering nagestreefd, en internationale treinreizen moeten eenvoudiger en goedkoper worden te boeken.

D66

D66: groen, betaalbaar en toegankelijk vervoer voor iedereen

D66 wil een mobiliteitssysteem dat werkt voor iedereen – groen, betaalbaar en dichtbij. Volgens de partij bepaalt hoe mensen zich kunnen verplaatsen niet alleen hun vrijheid, maar ook hoe verbonden de samenleving is. Daarom investeert D66 in beter openbaar vervoer, onderhoud van bestaande infrastructuur en verduurzaming van mobiliteit.

De partij wil verschillende vormen van vervoer – openbaar, publiek en doelgroepenvervoer – slimmer combineren, zodat reistijden korter en kosten lager worden. Rond stations moeten moderne ov-knooppunten ontstaan waar deelmobiliteit, zoals elektrische fietsen en auto’s, standaard onderdeel is van het aanbod.

D66 wil treinreizen binnen Europa aantrekkelijker maken door betere aansluiting op het hogesnelheidsnetwerk en de oprichting van een Europese Spoorautoriteit. Voor afstanden tot 700 kilometer moet de trein goedkoper zijn dan het vliegtuig. Ook wil de partij dat goederen vaker per spoor en over water worden vervoerd, met betere aansluiting van bedrijventerreinen.

De bezuinigingen op het regionale ov worden teruggedraaid, en er komt extra geld in het Mobiliteitsfonds voor onderhoud en nieuwe infrastructuur. D66 wil daarnaast meer doorfietsroutes, fietsenstallingen en toegankelijke fietsen. Voor mensen met een beperking moeten ov en openbare ruimte volledig toegankelijk worden, met afdwingbare normen.

Om reizen eenvoudiger te maken, wil D66 de Nederlandpas invoeren: één kaart waarmee reizigers voor een vaste lage prijs buiten de spits onbeperkt met bus, tram, metro en trein kunnen reizen.

BBB

BBB: betrouwbaar en bereikbaar OV, ook buiten de Randstad

De BBB wil dat openbaar vervoer beschikbaar, betrouwbaar en betaalbaar is, ook in dunbevolkte gebieden. Buurtbusjes, OV-op-afroep en deelvervoer moeten dorpen en kleine steden goed bereikbaar houden, en mensen met een beperking moeten passende vervoersopties hebben.

Sociale veiligheid in het OV krijgt extra aandacht. OV-boa’s krijgen meer bevoegdheden om identiteiten vast te stellen en escalaties te voorkomen, zodat agressie in het openbaar vervoer beter kan worden aangepakt.

Een prioriteit is de snelle aanleg van de Nedersaksenlijn tussen Groningen, Emmen en Enschede. Volgens de partij versterkt de spoorlijn de bereikbaarheid van het noorden en oosten, bevordert grensoverschrijdende samenwerking met Duitsland en ondersteunt woningbouw, arbeidsmobiliteit en innovatie.

Voor landelijke gebieden blijft de auto essentieel. BBB pleit voor goed onderhouden wegen, veilige verbindingen en sterke regionale ontsluiting. Openbaar vervoer moet een reëel alternatief zijn, maar bewoners mogen nooit gedwongen worden tot keuzes waarvoor geen optie is.

Slimme ontsluiting via wegen, buslijnen en fietsroutes, gecombineerd met schonere voertuigen en brandstoffen, moet werken, wonen en ondernemen aantrekkelijk houden in heel Nederland, zonder de auto te ontmoedigen.

SP

SP: gratis, eerlijk en publiek openbaar vervoer voor iedereen

De SP wil dat openbaar vervoer weer echt van iedereen wordt: gratis, goed en toegankelijk. Volgens de partij moet reizen niet afhangen van de dikte van je portemonnee. Daarom pleit de SP voor gratis ov voor iedereen op termijn, en direct een prijsverlaging van 25 procent. Ouderen, kinderen, scholieren en mensen met een beperking moeten meteen gratis kunnen reizen.

De SP wil af van concurrentie op het spoor. NS en ProRail moeten samensmelten tot één publiek spoorbedrijf, met meer personeel voor veiligheid en service. Het ov moet betrouwbaar, schoon en veilig zijn, met voldoende medewerkers en eerlijke beloning.

Om heel Nederland bereikbaar te houden, investeert de partij in nieuwe treinverbindingen zoals de Lelylijn en Maaslijn, in heropening van stations en uitbreiding van bus- en tramlijnen — ook in kleine dorpen en ’s avonds. Iedereen moet binnen 500 meter toegang hebben tot betaalbaar openbaar vervoer.

De SP wil daarnaast dat het ov volledig toegankelijk wordt voor mensen met een beperking, en dat fietsen een volwaardig alternatief blijft via snelfietsroutes, bewaakte stallingen en meer ov-fietsen.

Ook internationaal kiest de partij voor de trein: binnen Europa moeten snelle, betaalbare treinen het alternatief worden voor korte vluchten. Zodra betrouwbare treinopties beschikbaar zijn, moeten vluchten korter dan 500 kilometer verboden worden.

DENK

DENK: betaalbaar en toegankelijk vervoer voor iedereen

DENK heeft niet veel punten over mobiliteit en OV in hun programma staan, maar stellen wel dat vervoer een basisrecht is - betaalbaar en toegankelijk voor iedereen. De partij pleit voor gratis openbaar vervoer voor lage inkomens, ouderen, kinderen en jongeren, zodat niemand wordt buitengesloten van mobiliteit.

Daarnaast wil DENK meer investeren in het openbaar vervoer, met een dekkende dienstregeling, lagere tarieven en betere kwaliteit. Zo wordt reizen niet alleen betaalbaarder, maar ook duurzamer en betrouwbaarder.

Partij voor de Dieren

Partij voor de Dieren: beter openbaar vervoer, minder vliegen

De Partij voor de Dieren wil een eerlijke, betaalbare en duurzame manier van reizen. Goed openbaar vervoer moet voor iedereen beschikbaar zijn – niet alleen in de stad, maar ook in dorpen en buitengebieden.

De partij wil dat trein-, tram- en busreizen minstens de helft goedkoper worden, en dat mensen met een laag inkomen gratis kunnen reizen. Daarnaast moeten de verschillen tussen eerste en tweede klas verdwijnen, zodat iedereen gelijk betaalt. Er komen meer en snellere treinverbindingen, zoals de Lelylijn, Nedersaksenlijn en een lijn tussen Utrecht en Breda.

Stations worden toegankelijker, treinen schoner en comfortabeler, en er komen meer lightrailverbindingen om ook kleinere plaatsen bereikbaar te houden.

Daarnaast wil de partij fors minder luchtvaart. Korte vluchten onder 750 kilometer worden verboden als er een goed trein-alternatief is, en privévliegtuigen verdwijnen helemaal. In plaats daarvan investeert de Partij voor de Dieren in betaalbare, internationale treinverbindingen en meer nachttreinen, zodat reizen binnen Europa groener en aantrekkelijker wordt.

Forum voor de Democratie

Forum voor Democratie: meer treinen, beter OV en aandacht voor de regio

Forum voor Democratie wil dat het Nederlandse openbaar vervoer weer betrouwbaar, comfortabel en bereikbaar wordt voor iedereen. Volgens de partij zitten treinen te vol, verdwijnen buslijnen in de regio en raken dorpen daardoor steeds verder geïsoleerd.

FvD wil meer en langere treinen inzetten om drukte in de spits te verminderen en bushaltes behouden en terugbrengen om ook buitengebieden bereikbaar te houden. Het openbaar vervoer moet betaalbaar blijven, zonder spitsheffing, en met betere nachtverbindingen tussen grote steden.

Veiligheid en rust spelen ook een belangrijke rol: de partij wil strengere kaartcontroles, handhaving van stiltecoupés en zelfs een decibelmaximum in treinen en bussen om overlast tegen te gaan. Op risicotrajecten moet de Marechaussee toezicht houden voor extra veiligheid.

Daarnaast ziet FvD toekomst in innovatieve vervoersoplossingen. De partij wil investeren in hyperloop-technologie, waarmee Nederland voorop kan lopen in supersnel en modern vervoer. Momenteel staat deze technologie nog ver in de kinderschoenen. Er vinden er al wel ontwikkelingen in Nederland plaats, maar dan nog op kleinschalige wijze waarbij er nog geen passagiers worden vervoerd.

SGP

SGP: betaalbaar en bereikbaar openbaar vervoer, ook op het platteland

De SGP ziet openbaar vervoer als een publieke dienst die overal op orde moet zijn, ook in landelijke gebieden. De partij maakt zich zorgen over de afname van buslijnen op het platteland en pleit voor extra investeringen in betaalbaar en voldoende ov.

Concreet wil de SGP extra overstappunten auto-ov, zoals bij Utrecht-Lunetten en Harderwijk, en nieuwe stations bij Dordrecht Leerpark, Barneveld-Noord en Staphorst. De aanleg van de Nedersaksenlijn moet worden doorgezet, en de Lelylijn krijgt een variant waarbij bestaand spoor wordt opgewaardeerd voor betere bereikbaarheid van het noorden.

De mogelijkheden voor stakingen in het openbaar vervoer moeten beperkt worden. De SGP wil ook dat reizen goedkoper wordt door een btw-vrijstelling, gratis ov voor kinderen tot 11 jaar en de terugkeer van de jongerendagkaart. In dunbevolkte gebieden ondersteunt het Rijk provincies bij vraaggestuurd vervoer, zodat ook kleine dorpen goed bereikbaar blijven.

ChristenUnie

ChristenUnie: bereikbaar Nederland met duurzaam en slim vervoer

De ChristenUnie benadrukt dat mobiliteit mensen verbindt en essentieel is voor een goed functionerende samenleving. Om heel Nederland bereikbaar te houden, wil de partij stevig investeren in infrastructuur, openbaar vervoer en duurzaam vervoer, en onnodig verkeer terugdringen.

De partij wil een einde maken aan de kaalslag in het openbaar vervoer: buslijnen moeten behouden blijven, ritten goedkoper, en dorpen, buitenwijken en voorzieningen beter bereikbaar zijn. Hiervoor wordt jaarlijks 300 miljoen euro vrijgemaakt voor versterking van het busaanbod en goedkopere kaartjes. Daarnaast komt er een landelijk netwerk van frequente, snelle busverbindingen tussen middelgrote steden.

Ook het spoor moet worden aangepakt: achterstallig onderhoud wordt weggewerkt, en er wordt extra geïnvesteerd in aantrekkelijk en goedkoop treinvervoer. De ChristenUnie zet door met de aanleg van de Nedersaksenlijn en de Lelylijn, investeert in langere perrons, spoorverdubbelingen en hogere snelheden (tot 160 km/u waar mogelijk). Internationale (nacht)treinen worden uitgebreid, met een jaarlijkse investering van 500 miljoen euro.

Daarnaast wil de ChristenUnie dat treinkaartjes goedkoper worden en de jongerendagkaart terugkeert, zodat openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk blijft.

VOLT

Volt: grensoverschrijdend, duurzaam en slim openbaar vervoer

Volt heeft een uitgebreid en gedetailleerd programma. Zo wil deze partij dat iedereen in Nederland altijd en overal toegang heeft tot bereikbaar, betaalbaar en duurzaam openbaar vervoer, en vervoer dat geïnnoveerd wordt. Daarbij ligt de nadruk op samenwerking tussen verschillende vervoermiddelen: openbaar vervoer, deelvervoer en fietsmobiliteit moeten elkaar versterken, zodat reizen van deur tot deur soepel verloopt.

Voor internationale verbindingen pleit Volt voor betere treinroutes tussen Europese steden, zoals Den Haag–Frankfurt, Rotterdam–Berlijn en Amsterdam–Londen, inclusief vooruitboeken en één Europees ticket. De partij wil grensregio’s beter aansluiten en investeert in de Amsterdam - Groningen - Bremen spoorlijn, met Europese subsidies en snelle realisatie van de Nedersaksenlijn. Ook wil de partij ervoor zorgen dat er markt is in overtolle spoorwegrijtuigen, en dat ze niet worden afgeschreven.

Ook wil Volt het spoor van ons land moderniseren: ERTMS verder uitrollen, treinen op hogere snelheden laten rijden (tot 200 km/h), meer elektrische treinen, hogere bovenleidingspanning (25 kV AC), veiliger spoor met bruggen en tunnels, en geluidreductie bij het spoor waar nodig. Regionale aanbestedingen moeten flexibeler worden, zodat ook dunbevolkte gebieden goed bediend blijven.

Volt investeert ook in goederenvervoer per spoor om vrachtverkeer op de weg te verminderen en het milieu te sparen, met moderne wagons en efficiënte koppelsystemen (ook DAC genoemd).

Daarnaast komt er een nieuw tarievenstelsel voor OV, met lagere instapkosten bij overstap, tijdelijke dalurenkorting en betere spreiding van reizen over de dag en week. Zo wordt openbaar vervoer aantrekkelijker, goedkoper en toegankelijker voor iedereen, ook in landelijke gebieden, met nadruk op deur-tot-deur-oplossingen zoals OV op aanvraag en shuttles naar mobiliteitshubs.

JA21

JA21: investeren in OV en infrastructuur

JA21 benadrukt het belang van een goed openbaar vervoersaanbod, bestaande uit spoor, metro, sneltrams, stads- en streekbussen. De partij wil verdere verschraling voorkomen door extra investeringen van circa 0,04% van het BBP. Voor grote projecten, zoals de Lelylijn en Nedersaksenlijn, pleit JA21 voor gelijktijdige aanleg en onderzoekt ze alle mogelijke financieringsbronnen, inclusief Rijk, provincies, Europese fondsen en private investeringen.

Daarnaast wijst JA21 op de omvangrijke vervangings- en renovatieopgave van infrastructuur. Duizenden bruggen, viaducten, tunnels, sluizen, wegen en spoorlijnen bereiken de komende 10-20 jaar het einde van hun levensduur. Hiervoor is structureel extra investeren van 0,5% van het BBP nodig.

50Plus

50Plus: bereikbaar en veilig vervoer voor iedereen

50Plus stelt dat bereikbaarheid van steden, dorpen en landelijke gebieden een overheidstaak is. Waar openbaar vervoer ontbreekt, moeten alternatieven zoals buurtbusjes worden gefaciliteerd. Mobiliteit is essentieel voor ouderen en gezinnen; de auto blijft vaak onmisbaar, vooral waar OV-verbindingen verdwijnen.

De partij legt de nadruk op veiligheid van wandelaars, fietsers, ouderen en mensen met een beperking en wil dat openbaar vervoer bereikbaar en betaalbaar blijft voor iedereen, zonder dat automobilisten onevenredig financieel worden belast.

BVNL

BVNL: investeren in OV en internationale verbindingen

BVNL benadrukt het economisch belang van een robuuste infrastructuur en ziet een grote achterstand door de bevolkingsgroei van de afgelopen decennia. De partij wil meer investeren in hoogwaardig en betrouwbaar openbaar vervoer en legt daarbij ook nadruk op internationale treinverbindingen, met doorbreking van het monopolie op kaartverkoop door nationale vervoerders en aandacht voor ProRail als bottleneck voor nieuwe infrastructuur.

Daarnaast wil BVNL busverbindingen in provincies behouden, zodat ook landelijke gebieden goed bereikbaar blijven.

BIJ1

BIJ1: gratis en nationaal openbaar vervoer

BIJ1 zet in op betrouwbaar, goed bereikbaar en gratis openbaar vervoer, met extra aandacht voor infrastructuur buiten de grote steden. Alle bezuinigingen op het ov worden teruggedraaid, en voor 2030 moeten de Lelylijn en Nedersaksenlijn gerealiseerd zijn om landelijke verbindingen te versterken en regio’s economisch te ontwikkelen. Ook pleit BIJ1 voor het afschaffen van BTW op vervoersbewijzen, zodat reizen direct goedkoper wordt.

Op de lange termijn wil BIJ1 concurrentie in het openbaar vervoer afschaffen door alle spoor-, bus-, tram- en metrovervoerders volledig te nationaliseren, inclusief een fusie van NS en ProRail tot één overheidsdienst, met efficiëntere routes voor OV en fiets.

Piratenpartij

Piratenpartij: duurzaam, betaalbaar en anoniem reizen

De Piratenpartij wil dat vervoer duurzaam, betaalbaar en comfortabel is. Ze pleiten voor een sterke fietsinfrastructuur en een aantrekkelijke fietsvergoeding om files te verminderen. Het openbaar vervoer moet betaalbaar of waar mogelijk gratis worden, naar voorbeeld van Luxemburg. Ook veerdiensten naar de Waddeneilanden vallen hieronder. De partij wil investeren in het ov naar Zwitsers model en benadrukt dat anoniem reizen altijd mogelijk en niet duurder mag zijn. Gegevens over voertuigen mogen niet aan personen worden gekoppeld.