De opgeknapte LINT voor Inlandsbanan

Een paar jaar geleden schreven we over de modernisering van de aan het Zweedse Inlandsbanan verkochte LINT-treinen die voorheen bij NS en Syntus reden. Inmiddels is er in de loop van de tijd het nodige aan gebeurd zodat ze geschikt zijn voor het Scandinavische klimaat. Maar ze worden momenteel nog steeds niet in de commerciële dienst ingezet. Wat is er aan de hand? In deze reportage gaan we er verder op in, en laten we zien wat het eindresultaat is geworden.

Voorgeschiedenis

Eerst even een stukje voorgeschiedenis over de vijf verkochte LINT-treinen met de treinstelnummers 21, 22, 23, 27 en 35. Van 2012 tot aan 2019 stonden ze te koop bij het toenmalige NS Financial Service. Al die tijd heeft NS netjes voor de treinen gezorgd door deze een onderdak te geven in de voormalige Wagenloods in Amersfoort. Deze dieselstellen hebben tot aan 2012 bij Syntus in de Achterhoek rondgereden totdat Arriva de lijn overnam en hier moderne diesel GTW-treinstellen liet rijden. In 2019 maakte het Zweedse Inlandsbanan bekend dat ze de vijf treinen hebben overgenomen om dienst te laten doen op de spoorlijn tussen Mora en Östersund. Om dit te bewerkstelligen was er een flinke ombouw nodig. Het Scandinavische klimaat is veel kouder dan bij ons in West-Europa en dus moesten de treinen daarvoor worden aangepast met bijvoorbeeld verbeterde isolatie en nieuwe elektrische componenten.

De verbouwing heeft inmiddels plaatsgevonden. Het Poolse revisiebedrijf Wagon Opole Sp. heeft een overeenkomst getekend met de Zweedse afnemer van de treinen, en heeft de treinen ingrijpend tot op het carroserie verbouwd bij hun werkplaats in Polen. Vrijwel alles aan de trein is opgeknapt. Daarnaast zijn er ook nieuwe eisen waar de trein aan moest voldoen, zoals inbouw van toiletten. Want tijdens de dienst in Nederland waren deze treinen daar nog niet van voorzien. Ook zijn er stopcontacten geplaatst, een ingreep die vaak enkel kan plaatsvinden tijdens grote revisies.

Certificering voor toelating

Vier treinstellen staan momenteel, verbouwd en wel, te wachten op de officiële toelating voor commerciële inzet op het Zweedse spoor. Echter deze is momenteel nog niet afgegeven. De redenen hebben te maken met diverse technische problemen die nog niet opgelost zijn. De eigenaar Inlandstag heeft in december 2023 een verklaring afgegeven met de reden:

"Een aantal verschillende redenen hebben geleid tot vertragingen in het project, zoals lange doorlooptijden en tekorten aan componenten. In de herfst van 2022 werd een grote herbeoordeling uitgevoerd om de huidige status van de voertuigen te verduidelijken. In dit verband was de Nederlandse Spoorwegen (NS) betrokken, die uitgebreide ervaring heeft met het betreffende voertuigtype. Uitgebreide operationele tests, controles en evaluaties kregen hoge prioriteit en werden afgerond, wat resulteerde in de ontdekking van een aantal tekortkomingen."

Welke gebreken er gevonden zijn is niet bekend gemaakt, maar inmiddels heeft Inlandstag op een rij gezet welke maatregelen er met de nodige prioriteit genomen moeten worden. Zo zijn er een aantal gespecialiseerde leveranciers gecontracteerd, en worden er nog aanvullende acties uitgevoerd aan zowel het interieur als de technische installaties. Het is de verwachting dat de LINT treinen uiteindelijk in het najaar van 2024 worden ingezet op de 324 kilometer lange route tussen Mora en Östersund.

Voordat de genoemde verklaring werd gegeven werd er nog een alternatief plan geschetst. Zo zou er gekeken zijn om de stellen in te zetten op 82 kilometer lange Fryksdalsbanan van Zweden om daarmee ook de problematische Itino stellen te vervangen. Dit plan mislukte uiteindelijk toen bleek dat er naast de toelating op het geplande traject nog extra hindernissen waren te nemen.

De vernieuwde LINT in beeld

Ondanks de technische tekortkomingen heeft Inlandsbanan al wel foto's vrijgegeven van het interieur. We zien hier een comfortabele omgeving voor reizigers waarin ze met gemak een dag lang kunnen vertoeven in dit voertuig. Voorbeelden hiervan zijn de comfortabele stoelen, stopcontacten en uiteraard een kleine zelf-service bistro.

De trein is voorzien van een passend interieur dat bij de huisstijl van de vervoerder past, waarbij de houten vloer direct opvalt. Er zijn in totaal 78 zitplaatsen aan boord die verdeeld zijn in de eerste en tweede klas die beiden voorzien zijn van stopcontacten. Daarnaast zijn er ook ruime tafels aanwezig zodat de reizigers ook comfortabel kan werken. Verder is er plaats voor rolstoelen en andere mobiliteitshulpmiddelen en is er een rolstoelvriendelijk toilet aan boord. Voor het gemak van de onderhoudsdiensten van de vervoerder kan de opslagtank voor fecaliën aan beide kanten van het voertuig geleegd worden.

Als totaalplaatje zien we dus een totaal vernieuwde LINT-trein die aan alle behoeften is voorzien. Van een stoptreininzet in de Achterhoek met basisinrichting tot aan een comfortabele rit door het pittoreske landschap van Zweden. Wij houden de berichtgeving over de toekomstige inzet in de gaten.

Fotogalerij

De nieuwe indeling van de trein. Opvallend is het toilet en de zelf-bistro. (Foto: Inlandsbanan)
De tweede klas coupť met een hoge vorm van comfort. (Foto: Inlandsbanan)
De eerste klas coupť met grote brede tafels. (Foto: Inlandsbanan)
De zelf-bistro voor lekkere hapjes en warme of gekoelde dranken. (Foto: Inlandsbanan)
Een van de stellen toen die net uit de werkplaats in Polen was gekomen. Opvallend is het flip-dot display met daarop 'Extra trein'. (Foto: Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy)