Korte terugblik op InnoTrans Berlin 2022

Vanaf afgelopen 20 tot en met 23 september vond de twee-jaarlijkse mobiliteitsbeurs InnoTrans weer plaats in Berlijn. Na een twee jaar overgeslagen te hebben vanwege de coronapandemie was de beurs net als de voorgaande jaren weer rijkelijk voorzien van nieuwe innovaties, presentaties en natuurlijk de materieelexpositie van bijzondere of nieuwe locomotieven, treinen en rijtuigen.

Het vierdaagse evenement werd dit jaar door 140.000 mensen vanuit de hele wereld bezocht, iets minder dan de voorgaande editie uit 2018 met ruim 160.000 bezoekers. Maar liefst 131 landen waren dit jaar aanwezig met 2.800 exposanten uit 56 landen en een grote groep geïnteresseerden in de spoorwegbranche. Van materieel tot aan treinonderhoud tot aan de spoorwegen en het spoorweginfrastructuur tot aan tunnelbuis-techniek. Echt alles was te vinden op deze beurs die verdeeld was over 42 verschillende hallen die verschillende exposanten uit een bepaald deel van de spoorwegbranche bij elkaar brachten. Je zou kunnen stellen dat je alle technische onderdelen voor een trein hier zou vinden om een eigen trein te bouwen.

Het beurscomplex van de Berlin Messe is onmetelijk groot dat je er makkelijk kan verdwalen. Vooral het feit dat je een kelder, gelijkvloers en bovenverdiepingen hebt, zorgt dit voor het gevoel dat je als bezoeker je in een doolhof waant, hoewel er wel gelukkig routebewijzering aanwezig is.

Op het buitenterrein stonden op een vijf kilometer lange sporenbundel maar liefst 128 voertuigen opgesteld. Naast de 250 onthullingen in de gehele spoorsector werden er ook diverse nieuwe treinen onthuld, waaronder materieel die energiezuinig is met batterijen of waterstof, maar ook met innovatieve treinen waar de Deutsche Bahn zich in uitblinkte met maar liefst meerdere treinen.

De hoofdentree van het beursgebouw Berlin Messe. (Rechten: Berlin Messe)
De hoofdentree van het beursgebouw Berlin Messe. (Rechten: Berlin Messe)

Highlights

De beurs bood dit jaar veel highlights, waarbij het onaandoenlijk is om deze allemaal hier te bespreken. In deze bondige reportage die nog een uitgebreider vervolg krijgt gaan we nog dieper in op een groter aantal bijzonder rijdend materieel.

Allereerst was Alstom weer vertegenwoordigd met wederom weer een Coradia Stream. Waar ze vier jaar geleden met de Pop voor Trenitalia kwamen, hebben ze dit jaar een driedelige dubbeldeksvariant voor het Luxemburgse CFL meegenomen. Om Luxemburg nog meer te vertegenwoordigen op het evenement besloten ze ook om een Traxx MS3 voor goederenvervoer voor het Luxemburgse vervoersbedrijf mee te nemen.

De Coradia Stream HC van Alstom voor het Luxemburgse CFL. (Rechten: Treinenweb)
De Coradia Stream HC van Alstom voor het Luxemburgse CFL. (Rechten: Treinenweb)

Ook Stadler was ruim vertegenwoordigd op de beurs. Met maar liefst zeven railvoertuigen waaronder drie Flirt-treinstellen, een EURO 9000 locomotief twee trams en een metro waren ze de grootste exposant. Op het gebied van de treinen ging het om drie verschillende Flirt-treinen die voorzien waren van waterstofaandrijving (voor Amerika), batterijaandrijving (voor Duitsland) en een trimodale voor inzet in Wales. Als locomotief werd de nieuwe aanwinst voor Rail Force One gepresenteerd, een nieuwe gevaarlijk uitziende vriend voor locomotief 'Sharky'.

De Flirt Akku voor NAH.SH die in Sleeswijk-Holstein gaat rijden. (Rechten: Treinenweb)
De Flirt Akku voor NAH.SH die in Sleeswijk-Holstein gaat rijden. (Rechten: Treinenweb)
Een tri-modale batterijtrein voor gebruik in Wales. (Rechten: Treinenweb)
Een tri-modale batterijtrein voor gebruik in Wales. (Rechten: Treinenweb)

Op het gebied van innovaties stond de Deutsche Bahn met maar liefst vier treinen op het terrein. Eigenlijk kan je stellen dat het om drie treinen en een mock-up gaat. Een trein is als ICE-3 omgebouwd tot een proeftrein voor nieuwe technieken. Een andere trein was een dubbeldekstrein met verschillende soorten interieur die ingezet wordt in de Duitse deelstaat Beieren. Ook was er een S-Bahn trein te vinden met een nieuw concept, en daarnaast werd ook de Ideeënzug gepresenteerd: Een mockup van een regionale trein die naar de wens van het passagiersaanbod vrij in te delen is.

Presentatie

Deze reportage gaf een korte terugblik op InnoTrans 2022, maar in een volgende reportage zullen we dieper in de gepresenteerde highlights en innovaties duiken en meer treinfabrikanten benoemen. Zo zullen we de dubbeldeks Coradia Stream HC van Alstom voor het Luxemburgse CFL van voor naar achter bekijken en de laatste ontwikkelingen van Stadler onder de loep nemen, en dat is nog maar een kleine greep over wat we gaan schrijven.

Houd de Treinenweb goed in de gaten, want we gaan binnenkort nog veel dieper op de innovaties in. Hieronder hopen we je alvast even op te warmen met nog meer mooi beeldmateriaal.

Fotogalerij

De Stadler Euro 9000 voor Rail Force One. Deze wordt volgend jaar een interessante verschijning op ons spoor. (Foto: Treinenweb)
Een rangeerlocomotief van Wabtec die in de hal gepresenteerd werd. (Foto: Treinenweb)
Ook was het mogelijk om zelf plaats te nemen op de plek van de machinist. (Foto: Treinenweb)
Speciale wagons voor de aanvoer van wisselstraten waren ook aanwezig. (Foto: Treinenweb)
De Siemens Vectron mocht er ook zeker niet ontbreken. (Foto: Treinenweb)
Een prototype-rijtuig van de ICE L, die over een paar jaar de IC Berlijn zal gaan rijden. (Foto: Treinenweb)
De Blues van Hitachi voor het Italiaanse Trenitalia. (Foto: Treinenweb)
Het front van de Traxx MS3 voor CFL. (Foto: Treinenweb)
De Ideeenzug Bavari van de Deutsche Bahn. (Foto: Treinenweb)
De Digital S-Bahn trein voor Hamburg. (Foto: Treinenweb)
De innovatie ICE van de Deutsche Bahn. (Foto: Treinenweb)
De Siemens Mireo die er in twee soorten werd tentoongesteld. (Foto: Treinenweb)
Metro 'Vienna' van Siemens. (Foto: Treinenweb)
Ook was het mogelijk om een tankwagen te beklimmen om van het uitzicht te genieten. (Foto: Treinenweb)
De TINA-tram van Stadler. (Foto: Treinenweb)
Een waterstof-locomotief van het Poolse Pesa. (Foto: Treinenweb)
Bij Alstom was er een model van de Avelia Horizon te bewonderen. Hopelijk volgt in 2024 de echte trein op InnoTrans. (Foto: Treinenweb)