EU investeert mogelijk in spoorlijn Zwolle-Münster

De spoorlijn naar Münster rijdt nu nog niet verder dan Enschede. (Foto: Smiley.Toerist)
De spoorlijn naar Münster rijdt nu nog niet verder dan Enschede. (Foto: Smiley.Toerist)

Er komt mogelijk geld vanuit de Europese Unie om de spoorlijn tussen Zwolle en Münster te verbeteren, dat ook bekend staat als het project EuregioRail. Deze spoorverbinding zal worden opgenomen in het Trans-Europees Transport Netwerk. Dit heeft ook voordelen voor twee andere spoorlijnen in Oost-Nederland.

Het streven is om in 2030 een directe treinverbinding te hebben tussen Zwolle en Münster, aangezien de huidige intercity niet verder rijdt dan Enschede. Het doel is om de reistijd te verkorten en het aantal overstappen te verminderen, wat ten goede komt aan zowel het onderwijs als de economie aan beide zijden van de grens.

Aanpassingen aan het spoor

Om de gewenste directe treinverbinding te realiseren, zijn verschillende zaken nodig, zoals de elektrificatie van het spoor in Duitsland en de aanleg van dubbel spoor tussen Zwolle en Wierden. De geschatte kosten voor deze verbeteringen bedragen 3,5 miljard euro. Door de toevoeging van de spoorlijn aan het Europese netwerk door het Europees parlement, is er mogelijk meer kans op financiering uit Brussel, waardoor de aanleg van de verbeteringen weer een stap dichterbij komt.

Andere spoorlijnen

Vanaf 2025 is de verwachting dat de nieuwe internationale verbinding vanuit Coevorden via Emlichheim naar Bad Bentheim in dienst komt. Vorig jaar september werd er al een intentieverklaring voor ondertekend.

Naast deze spoorlijn is ook de toekomstige Lelylijn opgenomen in het Trans-Europees Transport Netwerk. De geschatte kosten voor de aanleg deze spoorlijn bedragen 6 tot 12 miljard euro waarvan er al 3 miljard is gereserveerd.