ÖBB geeft oudste Railjet treinen een upgrade met nieuw interieur

De eerste generatie Railjet van de ÖBB. (Foto: Liberaler Humanist/Wikimedia Commons)
De eerste generatie Railjet van de ÖBB. (Foto: Liberaler Humanist/Wikimedia Commons)

De Oostenrijkse Spoorwegen (ÖBB) starten een grootschalige modernisering van hun eerste generatie Railjet-treinen. Na meer dan 15 jaar dienst worden de treinen vernieuwd op het gebied van comfort, technologie en design. Het nieuwe interieur zal gelijkwaardig worden aan de nieuwe tweede generatie Railjet die vanaf maart vorig jaar in dienst is.

De eerste gemoderniseerde Railjet van de eerste generatie maakt zijn debuut in december 2025, gelijktijdig met de opening van de nieuwe Koralmbahn. Tegen eind 2031 moeten alle 60 bestaande treinen zijn geüpgraded. Volgens ÖBB-topman Andreas Matthä is dit een logische stap: "Het moderniseren van onze Railjets is essentieel om onze vloot toekomstbestendig te maken en reizigers maximaal comfort te blijven bieden."

Vernieuwing

De modernisering brengt tal van verbeteringen met zich mee. Zo worden de stoelen in zowel de Eerste als Tweede Klasse volledig vernieuwd, inclusief de comfortabele zitplaatsen in de Business Class. Passagiers profiteren daarnaast van grotere klaptafels, voetsteunen en nieuwe handgrepen voor extra gemak. Het interieur krijgt een frisse uitstraling met een moderne houtlook en doorlopende rugleuningen voor meer privacy. Verder worden de vloeren vernieuwd, het informatiesysteem voor reizigers wordt verbeterd en er komen handige automaten aan boord waarmee reizigers zichzelf snel kunnen voorzien van warme of koude dranken en snacks. Ook aan ouders is gedacht: de plekken voor kinderwagens worden praktischer ingericht.

De vernieuwingsslag biedt ook praktische voordelen voor het personeel aan boord. Zo worden extra opbergmogelijkheden en een verbeterde werkruimte geïnstalleerd, wat hun werkdag op het spoor aangenamer zal moeten maken.

Railjet Tweede Generatie

Naast de eerste generatie Railjet zijn er ook de nieuwe tweede generatie RailJet treinen, gebaseerd op het Siemens Viaggio concept. Deze worden voornamelijk ingezet op de route München - Verona - Venetië / Bologna. Aanvankelijk bestelde de ÖBB acht nieuwe treinen, maar inmiddels is de bestelling uitgebreid met in totaal 27 treinen.

De nieuwe RailJet-trein is zonder de locomotief ongeveer 240 meter lang en biedt 532 zitplaatsen en heeft een maximumsnelheid van 230 kilometer per uur. Er zijn diverse klassen beschikbaar voor reizigers:  Twee wagens met business class, een restauratiewagen met zitplaatsen, vier tweedeklas (Economy-class) wagens, een multifunctionele Economy-class wagen en een reguliere wagen voor Economy-class. Opvallend is dat de trein qua uiterlijk op die van de Nightjet lijkt, maar dan een livrei heeft die bordeaux-rood is.

De nieuwe Railjet in beeld

De ÖBB heeft een aantal afbeeldingen verstrekt met hoe het interieur in de eerste generatie Railjet eruit komt te zien. Hieronder volgt een impressie.

De eerste klasse is voorzien van een twee bij één opstelling met ruime zitplaatsen. (Rechten: ÖBB)
De eerste klasse is voorzien van een twee bij één opstelling met ruime zitplaatsen. (Rechten: ÖBB)
De eerste klas zitplaatsen van de Railjet. (Rechten: ÖBB)
De eerste klas zitplaatsen van de Railjet. (Rechten: ÖBB)
De tweede klas in de Railjet. (Rechten: ÖBB)
De tweede klas in de Railjet. (Rechten: ÖBB)
Om de honger te stillen kan je terecht in de bistro. (Rechten: ÖBB)
Om de honger te stillen kan je terecht in de bistro. (Rechten: ÖBB)
Reizigers die een snelle snack willen kunnen deze uit een snackautomaat halen. (Rechten: ÖBB)
Reizigers die een snelle snack willen kunnen deze uit een snackautomaat halen. (Rechten: ÖBB)