NS levert honderdste gemoderniseerde VIRM-dubbeldekker op

De VIRM 2/3 generatie die momenteel onder handen wordt genomen in de Haarlemse NS-werkplaats. (Foto: Treinenweb)
De VIRM 2/3 generatie die momenteel onder handen wordt genomen in de Haarlemse NS-werkplaats. (Foto: Treinenweb)

De NS heeft de honderdste vernieuwde VIRM-dubbeldekker afgeleverd en in de dienstregeling gebracht. De mijlpaal markeert het feit dat de NS al over de helft is van het totaal aan 177 treinstellen die ze de komende jaren volledig moderniseren.

Momenteel is de NS druk bezig met de vernieuwing van de tweede en derde generatie VIRM-dubbeldekkers. Deze zijn te herkennen aan de nieuwe 'flow' uiterlijk met een groot wit logo van NS op de zijkant. De modernisering van deze generaties van vijfenveertig treinstellen is ook al over de helft heen, er zijn nog ongeveer zestien stellen die opgeknapt moeten worden. Daarna is de vierde generatie aan de beurt met vijftig vierdelige dubbeldeksrijtuigen. De eerste daarvan zal als proef aan het eind van 2023 de werkplaats in worden genomen.

Modernisering

In september 2016 is NS gestart met de modernisering van de VIRM (Verlengd Interregiomaterieel), de grootste dubbeldekker-serie. Na 20 jaar zijn de treinstellen toe aan een revisiebeurt. Tijdens deze revisie maakt de NS van de gelegenheid gebruik om de treinen weer helemaal te vernieuwen en aan te passen aan de hedendaagse wensen van de reiziger. Deze werkzaamheden vinden plaats bij NS Treinmodernisering in Haarlem.

Er wordt gewerkt volgens de 'lean principes' uit de auto-industrie. Hierbij worden de rijtuigen stuk voor stuk volledig gedemonteerd en daarna in 22 productiestations weer helemaal opgebouwd. Iedere drie weken rolt een volledig gemoderniseerde dubbeldekker de werkplaats uit. De trein kan dan weer zo'n 20 jaar mee, dus krijgt een dubbele levensduur. De verbouwing vindt op duurzame wijze plaats: Er wordt 99 procent van de trein hergebruikt of gerecycled. Wat gerecycled wordt kan bijvoorbeeld een nieuwe functie krijgen als bureau, tafeltennistafel of dezelfde functie voor een plek elders.

Werkomgeving

Het moderniseren van treinen gebeurt op duurzame wijze en in een inclusieve werkomgeving. In deze serie wordt voor een deel van de rijtuigen kabelbundels gebruikt die in eigen huis door medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt zijn geproduceerd. Per rijtuig gaat het om 20 km aan laagspanningskabels. Ook werken er acht statushouders mee als leerling-monteur. Zij volgen tegelijkertijd een MBO2 Mechatronica opleiding met extra taallessen, zodat zij in de toekomst als zelfstandig monteur aan de slag kunnen.