Opnieuw vertraging voor de Nieuwe Intercity Generatie trein

Een ICNG-trein op Rotterdam Centraal. (Foto: Copyright Treinenweb.nl)
Een ICNG-trein op Rotterdam Centraal. (Foto: Copyright Treinenweb.nl)

Er is opnieuw vertraging voor de indienststelling van de ICNG-trein. Dat schrijft de NOS naar aanleiding van een brief van de NS naar staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat). Het was de bedoeling op de nieuwe Intercity-trein voor eind van dit jaar al mondjes-maat in te zetten op het spoor van de HSL.

In de brief wordt vermeld dat de eerste treinen in de publieke dienst echter pas in het tweede kwartaal van volgend jaar wordt verwacht. In april, mei of juni dus. Hoewel de NS waarschuwt om nog een slag om de arm te houden voor eventuele nieuwe tegenvallers.

Betrouwbaarheid niet in orde

Volgens de NS zou de betrouwbaarheid van de treinen nog niet in orde zijn. Zo waren er een aantal stellen waarbij de laskwaliteit te wensen overliet, en zijn er nog problemen met de software van de trein, waardoor tijdens testritten geregeld storingen ontstaan met stranden van de trein als gevolg.

Ook spreekt de NS in de brief dat er sprake is van diverse productie- en leveringsproblemen, mede door de coronapandemie en de oorlog in de Oekraïne. Ook wordt de vertraging volgens een extern toetsingsrapport toegerekend aan het treinongeval in het Duitse Dreileben.

Voortuitgang

De NS deelt in haar brief mee dat er in dit jaar ook voortgang geboekt is om de trein uiteindelijk in de reizigersdienst te krijgen. Zo zijn alle treinen voor het proefbedrijf sinds april van dit jaar bezig met testritten, en met name voor systeemtesten. De opleiding voor de machinisten is in oktober van start gegaan. Ook monteurs van NS zouden al een eerste onderhoudsbeurt hebben gegeven aan een ICNG-trein. Daarnaast zijn ook de hoofdconducteurs/trainmanagers opgeleid om hun werk te kunnen doen in de ICNG.

Volgens meerdere bronnen zouden zo goed als alle treinstellen die momenteel in het land testritten rijden nog terug moeten gaan naar de fabriek van Alstom. Daarentegen zouden er bij Alstom wel weer nieuwere treinstellen voorbereid worden die op den duur naar Nederland gebracht kunnen worden.

Planning

De NS verwacht dat eind volgend jaar al het bestaande getrokken reizigersmaterieel (de TRAXX locomotief met ICR-rijtuigen), wat dienst doet op de HSL, vervangen zal zijn door de nieuwe ICNG. Vanaf dat moment zijn de reguliere trajecten aan de beurt waaronder Den Haag-Eindhoven en later nog andere trajecten die nog bekend gemaakt moeten worden.

De staatssecretaris heeft tegenover de Tweede Kamer betreurd dat er weer uitstel is voor de inzet van de nieuwe treinen. Ze geeft aan dat ze laat extern laat toetsen of de planning van de inzet die de NS hanteert realistisch is.