Stichting 2454 CREW brengt 2400-locomotief naar het hoofdspoor

De 2454 locomotief van de Stichting 2454 Crew uit de 2400-serie. (Foto: Michiel Dermois)
De 2454 locomotief van de Stichting 2454 Crew uit de 2400-serie. (Foto: Michiel Dermois)

De Stichting 2454 CREW heeft hun diesel-elektrische locomotief 2454 voorzien van ATB. Dit houdt in dat de locomotief nu ook het hoofdspoor op mag. De stichting kon melden dat dit mogelijk is geworden met een samenwerking van de Stoom Stichting Nederland (SSN) en de Veluwse Spoomtreinmaatschappij (VSM).

Met de inbouw van het ATB-systeem zal de locomotief zich vaker op het hoofdspoor laten zien. De Stichting heeft naast de diesel-elektrische locomotief ook een oude elektrische Motorpost (3029) motorrijtuig in bezit.

Historie 2454

De diesel-elektrische locomotief 2454 die vroeger dienst deed bij NS werd in het jaar 2016 door een aantal spoorwegliefhebbers gevonden in desolate toestand het Belgische Raeren, nadat de locomotief enkele decennnia dienst gedaan heeft bij de aanleg van het Franse HSL-spoor (LGV) en bij kolenritten. Zij hebben zich ingezet om de trein naar Nederland over te brengen voor herindienststelling en een opknapbeurt. Nog datzelfde jaar maakte de locomotief, fris in het oude NS-jasje van vroeger weer zijn eerste meters op het spoor. Sindsdien werd de locomotief ingezet voor museumritten op niet-beveiligde spoorlijnen, het rijden van ontroestingsritten op de toegangssporen naar de HSL of voor rangeerklussen in de Sloehaven bij Vlissingen.

Hoofdspoor

Omdat ProRail en de ILT het gebruik van het ATB-beveiligingssysteem verplichten voor zelfstandige ritten op de hoofdrijbaan moet ook de 2454 voorzien worden van dit systeem. In de NS-jaren heeft deze locomotiefserie nooit ATB gekregen, hoewel ze wel hierop voorbereid werden. Vorig jaar in mei werd de locomotief bij de SSN in Rotterdam-Noord weer voorzien van ATB. In dit geval ging het om de ATB-E variant waarvan de E voor Eenvoudig staat. Deze installatie is eenvoudig in te bouwen en vereist in het algemeen weinig cosmetische aanpassingen die anders vaak afbreuk kunnen doen aan een museum-treinstel.

Nu de ATB-installatie eindelijk gekeurd is, is de 2454 weer geschikt om zelfstandig de hoofdrijbaan op te gaan. De vuurdoop vond afgelopen donderdag al plaatsgevonden toen de IC 145 naar Berlijn, met de NS1744 als trekkracht defect raakte. De trein werd geëvacueerd en de 2454 werd gevraagd om hem af te slepen naar Amersfoort. De Facebookpagina Kleurrijke Video's heeft videobeelden op de sociale media gedeeld van dit bijzondere transport.