Rover: Forse kritiek op NS-dienstregeling voor 2023

Een SLT Sprinter op station Weesp. (Foto: Rob Dammers)
Een SLT Sprinter op station Weesp. (Foto: Rob Dammers)

Reizigersvereniging Rover heeft forse kritiek geuit op de plannen van de NS voor de dienstregeling van 2023. Omdat de NS veel treinen schrapt vanwege het personeelsgebrek stelt de reizigersvereniging dat de reiziger komend jaar veel overlast krijgt te verduren

De NS heeft de plannen in augustus de versoberde dienstregeling voor in 2023 bekend gemaakt. Hierin is duidelijk dat er 15 tot 20 procent minder treinen zullen rijden in vergelijking met 2019. Ook zal volgens de plannen de tien-minuten-trein tussen Arnhem-Utrecht-Schiphol-Rotterdam wordt onder meer afgeschaald en rijdt er op sommige trajecten elk uur een trein, en zullen reizigers te maken krijgen met langere overstaptijden.

Rover: "Dienstverlening bereikt zo onacceptabel niveau"

Voor Rover gaan de ingrijpende maatregelen van de NS te ver. "Hiermee zakt uw dienstverlening tot een onacceptabel niveau. Hierdoor haken veel reizigers af en komen de genoemde verbindingen in een negatieve spiraal terecht" schrijft Rover samen met de andere consumentenorganisaties aan NS. De organisatie wil dat de NS alles op alles zet om geen enkele maatregel te schuwen. Ook spitstreinen die op enkele dagen in de week rijden krijgt ok weinig goedkeuring van de organisatie.

Zo pleit Rover er onder meer voor om kantoor- en winkelpersoneel te laten helpen als vertrekassistent, om de regels te versoepelen waardoor één conducteur meer treincoupés onder zijn of haar hoede mag nemen en om lege materieelritten open te stellen voor reizigers. Omdat dit probleem nog meerdere jaren aanhoudt, mogen reizigers van NS verwachten dat er oplossingen voor de langere termijn worden genomen, wat momenteel niet het geval is.

Weekend-treinen

Ook is er bij Rover onbegrip over het schrappen van treinen in het weekend, terwijl dan de meeste mensen de trein pakken. "Dat de reiziger er volgend jaar op achteruit gaat is evident, maar we verwachten van NS dat er tenminste een zo goed mogelijk product wordt neergezet", stelt Rover-directeur Freek Bos. "Dat betekent een logische en voorspelbare dienstregeling met extra lange treinen en aandacht voor goede aansluitingen. Maar bovenal zo snel mogelijk het aantal treinen weer opschalen om te voorkomen dat treinreizigers voorgoed afhaken."