NS: Matig herstel in eerste helft 2022

De NS meldt een matig herstel in eerste helft 2022 (Foto: Rob Dammers)
De NS meldt een matig herstel in eerste helft 2022 (Foto: Rob Dammers)

De NS had een matig herstel in het eerste halfjaar van 2022, meldt de vervoerder in het halfjaarrapport. Na het intrekken van de coronamaatregelen aan het einde van het eerste kwartaal, gingen steeds meer reizigers met de trein op pad. Sinds juni ziet de vervoerder de groei van het aantal reizigers echter afvlakken waarmee er nieuwe reispatronen ontstaan.

Het percentage reizigers ten opzichte van pre-corona blijft vooralsnog steken op ongeveer 82 procent. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers van NS over 2022. Positieve uitzondering is de internationale reiziger. Reislust en de aandacht voor duurzaamheid zorgen ervoor dat die de trein weer volledig omarmd heeft en dat de reizigersaantallen sinds april al weer boven het niveau van 2019 zijn.

Personeelstekort

Door een tekort aan NS-personeel als gevolg van de krappe arbeidsmarkt en hoger ziekteverzuim stond - net als in veel andere sectoren - de dienstverlening onder druk en was NS helaas genoodzaakt om ritten te schrappen. In juni betrof dit ongeveer 6 procent van de treinen in vergelijking met de dienstregeling. Hoewel de NS inmiddels een wervingscamapgne gestart is, heeft de NS bekend gemaakt dat ze vanaf september de dienstregeling gaan afschalen, waarna die in 2023 versoberd wordt tot 10 tot 15 procent minder treinen in vergelijking met 2019.

Bert Groenewegen, waarnemend president-directeur NS: “We willen de reiziger zo goed mogelijk bedienen en duurzame bereikbaarheid mogelijk maken. De oorspronkelijke dienstregeling voor 2023 is nog gebaseerd op de verwachte forse reizigersgroei uit 2019. De wereld ziet er nu echt anders uit."

"We zien dat we onze huidige dienstverlening met het tekort aan collega’s niet volledig kunnen waarmaken. Dat zorgt voor uitval van treinen, teleurstellingen bij reizigers en een te hoge werkdruk voor onze collega’s. We kijken naar manieren om onze collega’s weer meer ruimte te geven om weer op een normale manier hun werk te kunnen doen. Daarvoor is een aanpassing van de dienstregeling noodzakelijk.", vervolgt Groenewegen.

Beschikbaarheidsvergoeding

Ook financieel is het doorzetten van de oorspronkelijke dienstregeling op lange termijn niet verantwoord. In de eerste helft van het jaar ontving NS 226 miljoen euro beschikbaarheidsvergoeding vanuit de overheid om de dienstregeling, ondanks minder reizigers als gevolg van de corona-maatregelen, op peil te houden. De regeling voor de beschikbaarheidsvergoeding eindigt einde dit jaar.

Reispatroon

De eerste helft van het jaar laat een veranderend reispatroon zien. Vooral forensen reizen minder met de trein, zo blijkt uit het feit dat de reizigersaantallen vooral op de weekdagen lager uitvallen. In vergelijking met pre-coronajaar 2019 reisde in de ochtendspits in juni 71% van de reizigers met de trein. Dat was ook te merken aan de zitplaatskans: 98,5% van de reizigers had in de spits een zitplaats, wat in 2019 op 95% lag. Dagjesmensen hebben de trein voor een groot deel teruggevonden. In vergelijking met 2019 was 98% van de reizigers in de weekenden weer terug. In de woensdag- en vrijdagochtend spits is het daarentegen erg rustig in de trein. 93,3% van de treinreizigers kwam op tijd bij de eindbestemming aan tegenover 92,9% in 2019. Veel reizigers blijven tevreden over de stations: Reizigers waardeerden de stations gemiddeld met een 7,3.