Snellere Intercity Berlijn vanaf eind 2023 mogelijk

De IC Berlijn met locomotieven uit de 1700-serie die aan de kant zullen gaan. (Foto: Bart)
De IC Berlijn met locomotieven uit de 1700-serie die aan de kant zullen gaan. (Foto: Bart)

Een snellere Intercity naar Berlijn komt weer een stapje dichterbij. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail, NS en hun partners in Duitsland werken samen aan versnelling van de treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn. Met deze stap moet de treinrit straks een half uur korter duren.

De aanpassing gaat in vanaf de dienstregeling 2024 die vanaf eind 2023 in zal gaan. De reis tussen Amsterdam en Berlijn duurt vanaf dan 5 uur en 50 minuten. Momenteel is dit nog 6 uur en 22 minuten.

Tijdelijke aanpassingen

Volgens ProRail bleek in 2021 dat grootschalige aanpassingen aan de infrastructuur niet klaar konden zijn voor de december 2023, maar inmiddels is er met betrokken partijen gekeken om dit mogelijk te maken. Zo zal station Oldenzaal vanaf het najaar van 2023 tijdelijk worden aangepast met een nieuw spoor en een tijdelijk perron zodat de IC Berlijn sneller kan doorrijden en komen er multicourante locomotieven die zowel in Nederland als in Duitsland kunnen rijden. De NS heeft hiervoor extra Vectron locomotieven gehuurd. Deze worden momenteel ook al gebruikt voor de Nightjet verbindingen. Op deze manier moet de tijdrovende locomotiefwissel op Bad Bentheim tot het verleden behoren.

De Vectron locomotieven zijn zwaarder dan de huidige locomotieven, en op delen van het binnenlandse traject waar de IC Berlijn rijdt blijkt volgens onderzoek dat bodem niet aantoonbaar bestand om deze zwaardere locomotieven op baanvaksnelheid van 130 kilometer per uur te laten rijden. Daarom gaat de trein tussen Amsterdam en Deventer op die stukken 100 kilometer per uur tijden. Deze extra reistijd is opgevangen in de dienstregeling.

Proef voor meten van belasting op spoor

Om de veiligheid te waarborgen gaat er tussen Deventer en Oldenzaal een proef plaatsvinden waarin ProRail de stevigheid van de spoorbaan en ondergrond monitort zodra de trein eroverheen rijdt. De resultaten van de proef worden gedeeld met andere gelijksoortige wetenschappelijke onderzoeken naar de baanbelasting van het spoor in Nederland.

Nieuwe treinen

Uiteindelijk is het de bedoeling dat de IC Berlijn zal gaan rijden met nieuwe rijtuigen. Deze zal de ICE-L genoemd gaan worden, en wordt door het Spaanse Talgo gebouwd. Deze trein zal uiteindelijk een eigen locomotief krijgen, maar kan ook samenwerken met de Vectron-locomotieven. Naar verwachting zal deze trein vanaf 2024 of 2025 ingezet gaan worden.