Aankomende zomer opnieuw proef met automatisch rijdende trein, maar nu op afstand bestuurd

De Arriva-trein die twee jaar geleden werd ingezet als automatisch rijdende trein met machinst. (Foto: Stadler)
De Arriva-trein die twee jaar geleden werd ingezet als automatisch rijdende trein met machinst. (Foto: Stadler)

Er komt een nieuwe proef met een automatisch rijdende trein (ATO). De NS, Arriva, ProRail en Provincie Groningen willen aankomende zomer een trein laten rijden die op afstand bestuurd wordt.

De nieuwe ATO-proef sluit hierbij aan op de eerder uitgevoerde proef van twee jaar geleden waarbij de trein, met een machinist echter de knoppen, zelfstandig reed tussen Groningen en Buitenpost. Uit de onderzoeksresultaten kon worden vastgesteld dat reizigers de automatische ritten gemiddeld met een 7,68 beoordeelden en de met de hand bestuurde ritten met een 7,96. De meeste opmerkingen gingen toen over het schokken van de trein op de automatische piloot, maar daarbij kwam de trein wel punctueler aan.

Nieuwe proef

De aanleiding voor de nieuwe proef is dat de NS zelf van plan is om te gaan testen met zelfrijdende treinen. In december 2019 heeft het spoorbedrijf ook zelfstandig een trein heeft laten besturen door deze automatisch op te laten trekken en af te laten remmen. Ook hierbij bleef een machinist achter de stuurtafel aanwezig. Hierbij werd toen een SNG Sprinter gebruikt die in de nacht tussen Kampen-Zuid en Swifterbant enkele malen heen en weer reed. Treinbouwer CAF die de trein geleverd heeft, heeft bij deze proef samengewerkt met de vervoerder.

Nu de provincie Groningen en Arriva al bezig zijn met ATO-proeven heeft de NS zich hierbij aangesloten. In de volgende proef zal er dus een trein op afstand bestuurd worden. De proef vindt plaats tussen het hoofdstation van Groningen en de rangeerterreinen De Vork in Groningen en het rangeerterrein van NedTrain bij Onnen. De proef zal met name in de nachtelijke uren plaatsvinden. Tijdens de proef is het de bedoeling dat de trein via een 5G-verbinding automatisch moet rijden. "De proef moet opleveren of het besturen van de trein op afstand wel veilig genoeg kan plaatsvinden. Uit de vorige proef is in elk geval gebleken dat het brandstofverbruik met 30 procent zal afnemen.", stelt gedeputeerde Fleur Gräper

De totale kosten voor de test worden geraamd op 2,5 miljoen euro. De provincie Groningen draagt via het Nationaal Programma Groningen 275.000 euro bij.

Eerdere proef met 5G

Het op afstand besturen van een trein is overigens niet nieuw meer: in september 2019 hebben Vodafone en Thales in Duitsland ook al een trein via de 5G-communicatietechniek laten rijden. Dit vond toen plaats op een testtraject in de Duitse regio Chemnitz-Erzgebirge.

ato