NS start binnenkort proef met zelfrijdende passagierstrein

De NS gaat binnenkort een proef doen met een automatische treinpiloot. De testrit zal in de nacht van 10 op 11 december plaatsvinden tussen Kampen-Zuid en Swifterbant. Met de rit moet onderzocht worden wat er nodig is om treinen dichter op elkaar te laten rijden.

De NS benadrukt dat de machinist in de cabine aanwezig blijft, en dat de treinrit zonder treinreizigers plaats zal vinden. De trein van het type SNG zal voor de proef worden gebruikt en wordt voorzien van een speciale besturingscomputer die alle technische gegevens van de trein en van het traject weet, en de besturing van de trein zal overnemen.

Proefrit

Gedurende de nacht rijdt deze trein een aantal keer op een neer tussen Kampen Zuid en Swifterbant. De experimenten vinden plaats onder automatiseringsniveau 2 waarbij de machinist in de cabine aanwezig is om bij te sturen en in te grijpen als dat nodig is. Technici van NS en CAF rijden mee om de systemen te controleren en data te verzamelen.

De machinist kan tijdens de rit bijsturen en ingrijpen als dat nodig is. De trein zal op GoA 2 worden gereden, deze vakterm betekent dat de trein uit zichzelf kan voortbewegen, maar dat een machinist nog aanwezig blijft in de cabine. Deze ATO-techniek is te vergelijken met de automatische piloot van een vliegtuig of een boot.

In de komende maanden voert de NS verschillende testscenario’s uit en wordt de complexiteit opgevoerd. "Denk hierbij bijvoorbeeld aan het automatisch halteren langs het perron en het rij- en remgedrag bij gladde sporen", legt een woordvoerder van NS uit. "Met deze experimenten onderzoekt NS de technische (on)mogelijkheden van de automatische treinpiloot."

De testrit wordt door NS uitgevoerd in samenwerking met treinfabrikant CAF, ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Eerdere testen

Vorig jaar december vond er een eerste proef plaats met een goederentrein op de Betuweroute. Deze trein reed toen via het ERTMS-signaleringssysteem automatisch naar zijn bestemming vanuit de Maasvlakte. In maart van dit jaar vond er bij Arriva een proef met een reizigerstrein plaats tussen Groningen en Zuidhorn welke via het ATB-NG beveiligingssysteem en een speciale computer bestuurd werd. Inmiddels is bekend dat deze proef een herhaling zal krijgen.

In Nederland wordt er nu in het algemeen op GoA 1 gereden, waarbij het ATB-beveiligingssysteem en vaak ook een adviesgevende tablet ('TimTim' bij NS) de machinist ondersteunen tijdens de rit met het geven van extra informatie over bijvoorbeeld gladde sporen en de locatie om aan het perron te stoppen.

Foto: Treinenweb
De nieuwe SNG treinen van de NS op station Haarlem
Archieffoto: Treinenweb

ato