Deutsche Bahn bereidt overname van Abellio NRW voor

De Flirt van Abellio op de RE19-lijn vanaf Arnhem naar DŁsseldorf (Foto: Treinenweb)
De Flirt van Abellio op de RE19-lijn vanaf Arnhem naar DŁsseldorf (Foto: Treinenweb)

De Deutsche Bahn is van start gegaan met de voorbereidingen voor de overname van Abellio vanaf 1 februari. De NS-dochter heeft in december vorig jaar de concessie voor in het Ruhrgebied verloren vanwege de grote verliezen waarmee het bedrijf kampt.

De autoriteit Verkehrsverbund Rhein Ruhr (VRR) heeft Vias en National Express aangewezen als de nieuwe vervoerders in deze concessie. De twee vervoerders moeten twee S-bahn (vergelijkbaar met lightrail) netwerken overnemen, en een aantal regionale spoorlijnen. In totaal gaat het om negen spoorlijnen.

Uitdaging

Deze gigantische taak houdt onder meer in dat er voldoende personeel gevonden wordt en klaargestoomd wordt, en dat er 17 S-Bahn treinen moeten worden ingezet.

"We willen vanaf 1 februari zoveel mogelijk treinen laten rijden en onze reizigers het best mogelijke aanbod geven. Het wordt een enorme logistieke uitdaging", zegt DB Regio-NRW-baas Frederik Ley."

DB Regio die verantwoordelijk is voor de uitvoering, is echter nog ver verwijderd van het benodigde extra aantal medewerkers. Begin januari was nog volstrekt onduidelijk hoeveel Abellio-medewerkers uiteindelijk over zouden stappen. Inmiddels zouden er sinds eind december al 120 machinisten van Abellio zich hebben aangemeld om over te stappen naar de nieuwe vervoerder.

Niet alleen de zoektocht naar personeel is een uitdaging, maar ook de inzet van het materieel zorgt voor een hoop denkwerk. Momenteel zouden er een aantal revisies plaatsvinden voor verschillende treinen. Meer gedetailleerde informatie over de staat van de treinen zou bovendien nog ontbreken. "Misschien krijgen we na de wijziging met groot onderhoud te maken". Eventuele vervangende treinen zouden nog gepland moeten worden.

Ook de onderdelen voor het onderhoud van de treinstellen vormen een uitdaging. DB Regio is momenteel druk bezig met een verneiuwing van de werkplaats in het Duitse Essen. Spoorwegexploitanten zijn van plan een faciliteit toe te voegen voor de opslag van extra reserveonderdelen. "Welke reserveonderdelen en speciaal gereedschap wordt door Abellio aan DB Regio overhandigd en onder welke voorwaarden nog onduidelijk is", vervolgt Ley. Vanwege de hoge veiligheidseisen zijn veel reserveonderdelen, van draaistellen tot schroeven en speciale oliën, strikt gereguleerd, zeldzaam en moeilijk verkrijgbaar - "Sommige onderdelen kunnen een levertijd hebben van maximaal 18 maanden", legt werkplaatsspecialist Nöhles uit.