Pas tussen 2026 en 2030 extra tijdswinst naar Berlijn

In de komende zomer zal de IC Berlijn vanwege werkzaamheden langer over de rit naar Berlijn doen. (Foto: Bart)
In de komende zomer zal de IC Berlijn vanwege werkzaamheden langer over de rit naar Berlijn doen. (Foto: Bart)

De Intercity Berlijn zal voorlopig nog niet een half uur sneller worden. Pas tussen 2026 en 2030 zijn er serieuze tijdswinsten te halen op de internationale verbinding. Momenteel is ProRail bezig met het onderzoeken op welke manier er een reistijdwinst behaald kan worden binnen Nederland voor zowel op de korte als de lange termijn.

Staatssecretaris Steven van Weyenberg wil wel uit laten zoeken welke maatregelen er in de dienstregeling van 2024 gerealiseerd kunnen worden. "Bijvoorbeeld door tijdelijke en/of gefaseerde oplossingen. Opnieuw wordt daarbij gekeken naar zowel oplossingen in de dienstregeling, de infrastructuur als het materieel."

Lange termijn

Een voorverkenning van ProRail heeft al opgeleverd dat een tijdswinst mogelijk is met het realiseren van een extra perron in Oldenzaal, dat er aanpassingen gedaan moeten worden aan het station van Deventer en dat de baanvaksnelheid tussen Hengelo en de Duitse grens verhoogd kan worden van 125 naar 140 kilometer per uur. "Afhankelijk van de te kiezen maatregelen is realisatie nu voorzien tussen 2026 en 2030. Versnelling op basis van het oorspronkelijke plan per dienstregeling 2024 is daarmee niet meer haalbaar." staat er in het ontwikkelingsrapport van de Tweede Kamer vermeld

Een van de oplossingen voor het behalen van snellere tijdswinst is het nieuwe ICE-L materieel (voorheen ECx) die door Talgo geproduceerd wordt. Hierdoor hoeft de verplichte locomotiefwissel in Bad Bentheim niet meer uitgevoerd te worden. Echter werd er in april van dit jaar bekend gemaakt dat de bouw van de nieuwe trein mogelijk vertraging op zou lopen. Wel maakte de NS vorig jaar in januari bekend dat ze met de bestelling voor de Siemens Vectron lease-locomotieven voor de Nightjet een extra optie hadden meegenomen voor 15 extra locomotieven voor de IC Berlijn.

Ambitie is afgezwakt

De huidige verwachtingen staan haaks op de ambitie die ProRail in 2018 nog presenteerde. Toen duurde de rit tussen Amsterdam en Berlijn nog 6 uur en 22 minuten, en lag de verwachting dat dit in 2025 ongeveer 4 uur zou zijn. Inmiddels is dit door ingrepen in Duitsland nu met ongeveer tien minuten ingekort, maar dat is nog te weinig.