Laatste spoorweg in België weer in gebruik na overstroming

De herstelwerkzaamheden aan ťťn van de vele getroffen trajecten (Foto: Infrabel)
De herstelwerkzaamheden aan ťťn van de vele getroffen trajecten (Foto: Infrabel)

Het laatste traject waar nog gewerkt werd aan het herstel van de overstromingen van half juli is sinds vandaag weer in gebruik. Het gaat om spoorlijn 44 tussen Pepinster en Spa. In totaal zijn sinds de natuurramp 25 spoorlijnen getroffen. Deze zijn gefaseerd na herstel weer opengesteld voor de treindienst.

Na de overstromingen van half juli zou de helft van het spoor in Wallonië zou zijn getroffen door het natuurgeweld. In juli en augustus werden de meeste spoorlijnen weer heropend, maar eind augustus bleek dat de genoemde spoorlijn 44 zwaarbeschadigd was geraakt waarbij de werkzaamheden aan dat traject een maand langer zouden duren.

Pepinster - Spa

Met de afronding van het herstel van het traject tussen Pepinster en Spa zitten alle herstelwerkzaamheden erop. Er zijn twee bruggen opnieuw opgebouwd en een overweg is hersteld. Daarnaast is ook een spoorberm over een lengte van 200 meter verzakt welke gestabiliseerd moest worden. "Daar hebben we 3.000 kubieke meter rotsblokken moeten plaatsen om de spoorberm te stabiliseren vooraleer de nodige spoorwerken te kunnen uitvoeren", zegt Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit tegenover De Standaard.

Schadebedrag

De woordvoerder kon nog niet vertellen hoe hoog het precieze schadebedrag voor de herstellingen ligt. "Het totale kostenplaatje wordt nog verder berekend", meldt hij. "Het gaat over verschillende tientallen miljoenen euro’s, waarvan de verzekering een deel – hopelijk zoveel mogelijk – op zich zou nemen". Een voorzichtige schatting van de spoorbeherder Infrabel lag enkele dagen na de overstromingen tussen de 40 en 50 miljoen euro.