Belgische spoorlijn Mol - Hamont volledig geëlektrificeerd

Het station van Hamont die tegenwoordig voorzien is van een bovenleiding (Foto: Smiley.Toerist)
Het station van Hamont die tegenwoordig voorzien is van een bovenleiding (Foto: Smiley.Toerist)

Sinds gisteren is de nieuwe Belgische geëlektrificeerde spoorlijn Mol -Hamont officieel in gebruik genomen. Bij de inhuldiging reed er een elektrische trein van Mol tot Neerpelt. De elektrificatie moet reizigers uit het Belgische Kempen en de provincie Limburg ten goede komen.

De spoorlijn werd donderdag officieel geopend door een aantal hooggeplaatsten waarbij de eerste elektrische trein op de spoorlijn reed van Mol tot Neerpelt reed en terug. De electrificatie zorgt ervoor dat de Belgische Spoorwegen NMBS vanaf aanstaande maandag haar dienstregeling op dit traject kan uitbreiden, en ook met dubbeldekstreinen kan rijden

De werkzaamheden van de elektrificatie begonnen in het najaar van 2018. In totaal zijn er 830 bovenleidingspalen geplaatst en 200 km aan draden en kabels voor de bovenleiding aangebracht. Verspreid over de 33 km lange spoorlijn heeft Infrabel in Lommel, Neerpelt en Hamont ook 3 nieuwe onderstations voor de levering van de spanning gebouwd.

De totale investering voor de elektrificatiewerken op de spoorlijn Mol - Hamont ligt op 30,9 miljoen euro, waarvan 40 procent betaald wordt door Europa. Dankzij de 33 km nieuwe bovenleiding tussen Mol en Hamont is nu bijna 6.000 kilometer aan Belgisch Hoofdspoor, of ook ongeveer 90 procent van het Belgische spoornetwerk geëlektrificeerd.

Toekomst

In de toekomst zijn er plannen om de spoorlijn door te trekken naar Weert.  Vorige maand heeft de Belgische overheid nog een motie aangenomen die dit mogeljik maakt. Om het doortrekken mogelijk te maken moet Nederland zelf nog in de buidel tasten. Naar schatting zal de uitbreiding van de lijn naar Nederland dan 150 miljoen euro kosten.