NS start pilot voor verplichte reservering voor fiets in de trein

Een oudere SGM Sprinter met fietsenafdeling (Foto: Treinenweb)
Een oudere SGM Sprinter met fietsenafdeling (Foto: Treinenweb)

De NS wil dat reizigers die vanaf 10 juli een fiets meenemen in de trein een verplichte plek reserveren. In ruil daarvoor krijgen reizigers 25 procent korting op hun ticket. Het gaat om een pilot die tot 30 september duurt.

"Laat ik voorop stellen dat ik er enorm naar uitkijk om iedereen die deze zomer in Nederland vakantie viert welkom te heten in de trein. We hopen met een korting dat meer Nederlanders de fiets pakken en de trein instappen. De fiets en trein zijn een bewezen gouden combi", vertelt Tjalling Smit, Raad van Bestuur van NS. "Maar we kunnen geen extra plekken voor de fiets creëren in de trein. Het is dus belangrijk om reizigers met fiets te spreiden over onze treinen, juist in deze tijd. Daarom willen we dat reizigers hun fiets vooraf verplicht aanmelden. Dat geeft reizigers meer zekerheid op een plek voor hun fiets in de trein en is er minder overlast voor medereizigers."

Top-5 klachten

Volgens de NS staat het meenemen van fietsen in de trein al langer in de top-5 van klachten van reizigers over zaken die zich in de trein afspelen. Het zorgt onder andere voor problemen bij het in- en uitstappen, wat kan leiden tot ongemak en hinder. Vooral in de zomermaanden krijgt de NS veel meldingen van treinpersoneel binnen over overlast van fietsen in de trein. NS heeft reizigers sinds afgelopen zomer gevraagd om hun fiets vrijwillig aan te melden. Aan deze oproep heeft meer dan 80 procent van de reizigers gehoor gegeven, stelt de vervoerder. De verplichting heeft het vervoersbedrijf momenteel al voorgelegd aan reizigersvereniging Rover en de Fietsersbond.

Verplichte aanmelding biedt meer zekerheid

Uit feedback die reizigers aan de NS hebben gegeven blijkt echter dat aanmelden voor reizigers te weinig voordeel oplevert ten opzichte van zij die geen aanmelding doen. Elke reiziger houdt namelijk evenveel recht op een plek voor zijn fiets in de trein. Dat wil de NS in deze pilot veranderen. Ook de OV Ombudsman gaf eind vorig jaar nog aan dat alleen een verplichte reservering voordelen biedt aan reizigers, want zo ontstaat er meer zekerheid op een plek voor de fiets in de trein.

Rover en Fietserbond: Verbolgen over reservering

Rover en de Fietsersbond hebben verbolgen gereageerd op het plan van de NS om een reservering verplicht te stellen. In plaats daarvan zou NS juist voor meer fietsplekken moeten zorgen, stelt Rover.

"Het is onbegrijpelijk dat juist nu NS zo verlegen zit om reizigers, wordt besloten de fietser te weren", stelt Esther van Garderen, directeur van de Fietsersbond. "Het is onmogelijk in te schatten hoe lang een fietstocht precies duurt, juist voor deze groep reizigers is het van belang spontaan de trein in te kunnen stappen". Ook Rover-directeur Freek Bos is het daarmee eens: "Sinds de coronacrisis zien we minder forenzen en juist meer recreatieve reizigers in de trein, hier liggen juist kansen voor NS".

De twee organisaties willen met de staatssecretaris in gesprek gaan naar wat haar mening over het voorstel is. Als advies naar de NS hebben ze kenbaar gemaakt er alternatieve oplossingen mogelijk zijn om fietsen in de trein mee te nemen, zoals ophangconstructies of demonteerbare banken. Ook wijzen ze de NS erop dat er de komende jaren al nieuwe treinen komen met extra fietsplekken.