Deze week minder stormhinder op HSL door de nieuwe windschermen

De windschermen op de Derde Moerdijkbrug hebben hun dienst bewezen, meldt ProRail. De HSL-spoorbrug is vorig jaar november voorzien van ruim 1500 panelen die ervoor moeten zorgen het treinverkeer bij storm minder hinder oplevert.

Afgelopen 4 en 5 mei heeft het flink gestormd in Nederland, waarmee ProRail een analyse kon maken of de hinder van het HSL-treinverkeer is afgenomen. "Tijdens deze storm hebben treinen langer kunnen doorrijden dan in de oude situatie. Zonder windschermen hadden de treinen over de HSL tussen Rotterdam en de Belgische grens in totaal vijf uur moeten stoppen. In werkelijkheid is dat dankzij de windschermen beperkt gebleven tot anderhalf uur.", schrijft ProRail op zijn website.

Wel zal het treinverkeer bij windsnelheden van windkracht 7 en hoger met lagere snelheid over de brug rijden omdat er door andere windgevoelige voorwerpen gevaar op kan leveren.

Vorige jaren

Als sinds de opening van de brug in 2005 bleek de brug gevoelig te zijn voor harde wind. Door de harde wind zouden de bovenleidingskabels teveel schommelen, met mogelijke gevaarlijke situaties tot gevolg. Bij zulke weersomstandigheden werd tot halverwege het voorjaar het treinverkeer op de brug stilgelegd waardoor er treinen op de HSL tussen Rotterdam en Breda/Brussel uitvielen. Nadat de windschermen eind vorig jaar werden aangebracht moest ProRail nog het automatische windwaarschuwingsysteem aanpassen wat inmiddeld uitgevoerd is.

De brug is al jaren een doorn in het oog geweest bij hevige stormen. Zo vielen er in 2015 al 236 treinen uit vanwege harde wind. Tijdens de januari-storm van 2018 reden er zelfs een hele dag geen treinen tussen Rotterdam en Breda over de spoorbrug.