Twee Euro 9000 locomotieven van Stadler onderweg voor beproeving in Duitsland

Het transport van de nieuwe Euro 9000 (Foto: Stadler)
Het transport van de nieuwe Euro 9000 (Foto: Stadler)

Twee prototypes van de Stadler Euro9000-locomotief hebben de fabriek in Valencia verlaten en zijn momenteel op weg naar Duitsland om daar beproefd te worden voor het gebruik in Europa.

De locomotieven komen binnenkort aan om typegoedkeuringstests uit te voeren op het testcentrum van Wegberg-Wildenrath. Dankzij twee dieselmotoren kunnen de krachtige locomotieven zowel op geëlektrificeerde als niet-geëlektrificeerde lijnen rijden.

Toekomstige inzet

Goederenvervoerder VTG Rail Logistics Duitsland en dochter Retrack en European Loc Pool (ELP) hebben in november vorig jaar een leasecontract getekend om vanaf eind 2022 de Euro 9000 in gebruik te nemen.

Deze hybride-locomotief voor 'last mile' doeleinden is ontworpen als een elektrische locomotief met vier verschillende elektrische systemen voor gebruik op alle Europese spoorroutes. De eerste variant heeft 1,9 MW diesel vermogen en 9 MW elektrisch vermogen bij 500 kN trekkracht en zal toegelaten zijn voor gebruik in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Nederland en België. Daarna wordt het werkterrein van de locomotief verder uitgebreid naar Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Nederland en België.

In mei 2019 heeft ELP de eerste 10 locomotieven bij Stadler besteld. Rail Magazine maakte eerder dit jaar bekend dat Rail Force One vanaf 2023 ook gebruik zal maken van de Euro 9000. Speciaal daarvoor heeft het designbureau van RailColor alvast een nieuwe uitstraling ontwikkeld die met stijl vergelijkbaar is met de bekende 'Sharky' uitstraling van hun Vectron locomotief die vorig jaar gepresenteerd werd.