NS start campagne voor verloren knuffels

De NS vraagt ook dit jaar weer via sociale media aandacht voor verloren pluche knuffels die in de trein of op het station per ongeluk achter zijn gelaten. Hoe meer mensen de knuffels zien, hoe groter de kans op een hereniging, stelt de NS tijdens de zoektocht naar de eigenaren.

Tijdens de zesde editie van de 'Week van de verloren knuffel' van 21 tot en met 25 december probeert NS de knuffelvriendjes nog voor het nieuwe jaar weer thuis te krijgen. Daarom hoopt NS dat veel mensen de foto's die op haar Facebook, Twitter of Instagram staat worden gedeeld met de hoop dat de eigenaar weer gevonden wordt.

30.000 verloren voorwerpen

In dit jaar zijn er tot 31 oktober maar liefst 30.000 voorwerpen op de stations of in de treinen gevonden. Vorig jaar waren dat in dezelfde periode 108.000 voorwerpen. Het verschil is te verklaren door coronapandemie, maar komt ook omdat betaalpasjes en andere persoonlijke pasjes niet meer geregistreerd worden. NS adviseert reizigers om bankpassen en OV-chipkaarten direct te laten blokkeren en een nieuwe aan te vragen. Met de #Weekvandeverlorenknuffel wil NS reizigers informeren over wat te doen bij verlies van een eigendom. De kans dat een verloren voorwerp weer terugkomt bij de eigenaar is de eerste vijf dagen het grootst.

De top vijf verloren voorwerpen van het Centraal Bureau Gevonden Voorwerpen bestaat uit: tassen, portemonnees, sleutels, jassen en handschoenen en sjaals. Ook zijn er in deze periode 150 knuffels gevonden. Andere opmerkelijke voorwerpen zijn:Een frituurpan met een zak friet, een grote krabpaal voor een kat en een elektrische step. Ook belanden er vanwege de coronaperiode dit jaar ook veel flesjes ontsmettingsgel bij het Centraal Bureau Gevonden Voorwerpen.

Gevonden voorwerpen

Als een reiziger iets verliest op het station of in de trein dan is het belangrijk om daar direct online een melding van te maken en het online formulier zo volledig mogelijk in te vullen. NS-medewerkers proberen dagelijks om de binnengekomen meldingen en de gevonden voorwerpen te koppelen en de reiziger op de hoogte te houden. Binnen vijf dagen zijn verloren spullen kosteloos op te halen bij de OV Service & Tickets winkel op het station. Daarna gaat het naar het depot van Centraal Bureau Gevonden Voorwerpen. Vanuit hier stuurt NS tegen een vergoeding het voorwerp per post op.