NMBS bestelt ruim 200 extra rijtuigen van het type M7

De nieuwe M7-rijtuigen van de NMBS (Foto: NMBS)
De nieuwe M7-rijtuigen van de NMBS (Foto: NMBS)

De Belgische Spoorwegen (NMBS) heeft nog eens 130 rijtuigen en 68 stuurstandrijtuigen van het type M7 bij het consortium Alstom-Bombardier besteld. Het gaat om een aanvulling op de eerst bestelde serie van 445 rijtuigen.

Het gaat om 130 toegankelijke rijtuigen voor reizigers met een beperkte mobiliteit en 68 stuurstandrijtuigendie geschikt zijn voor fietsen en kinderwagens. De NMBS heeft de bestelling bij het consortium Bombardier-Alstom vandaag bevestigd. Het gaat om een investering van zo’n 450 miljoen euro. In totaal tellen de 200 rijtuigen ruim 20.000 zitplaatsen. De eerste stellen uit de nieuwe serie zullen in 2024 geleverd worden. Momenteel is de levering van de eerste serie al op gang en zullen er dit jaar nog 40 rijtuigen geleverd worden. In 2021 zijn dit er 150.

Toegankelijkheid

De bestelling van de toegankelijke rijtuigen maakt deel uit van het nieuwe toegankelijkheidsbeleid van NMBS, dat als prioriteit heeft erop toe te zien dat reizigers met een beperkte mobiliteit zonder drempel toegang tot de trein zullen hebben. Daarvoor moeten onder meer zowel de perrons als de treinen dezelfde instaphoogte hebben. Dat was met de eerste bestelling van M7-rijtuigen, die dateert van december 2015, jammer genoeg niet het geval. Daarom besloot de NMBS om voor toekomstige leveringen het ontwerp van rijtuigen aan te passen.

In dat kader gaat NMBS nu 130 speciaal toegankelijke rijtuigen bestellen. Deze rijtuigen zullen een toegangsdeur hebben met een instaphoogte van 76 centimeter, wat ook de Europese standaardhoogte voor perrons is. Zodra de deur opent zal een uitschuiftrede de afstand tussen perron en trein overbruggen, zodat reizigers met een beperkte mobiliteit zelfstandig en veilig kunnen in- en uitstappen. Deze rijtuigen krijgen ook een aangepast toilet en intercomsysteem voor rolstoelgebruikers.

Inzet

De M7-treinen zullen voornamelijk worden ingezet voor de IC-verbindingen die de Brusselse Noord-Zuidverbinding doorkruisen. Door daar meer dubbeldekstreinen in te zetten, verhoogt NMBS de capaciteit van en naar Brussel zonder dat daarvoor de spoorcapaciteit moet worden uitgebreid.