Brandbrief over toenemende agressie in het OV

Brandbrief over toenemende agressie in het OV (Foto: Politie)
Brandbrief over toenemende agressie in het OV (Foto: Politie)

Handhavers van de NS maken zich zorgen over de toenemende agressie, en de aanwezigheid van steekwapens in het openbaar vervoer. Zij hebben een brandbrief geschreven aan de directe, meldt Trouw. Ook Arriva meldt stijgende agressie op de spoorlijn tussen Zwolle en Emmen.

De laatste tijd worden er bij fouilleringen door handhavers van NS vaak wapens aangetroffen. In de brandbrief schrijven de opsporingsambtenaren (boa's) opnieuw om uitbreiding van een eigen handhavingsuitrusting met een wapenstok. Niet alleen is er sprake van steekwapens, maar ook agressie en de lange wachttijden voor de bijstand van de politie zijn punten van kritiek.

Mondkapjes

Ook is er een grote hoeveelheid incidenten rond mondkapjes in het openbaar vervoerder. Er zou sprake zijn van gemiddeld 150 per week in het hele openbaar vervoer. Deze incidenten worden allemaal geregistreerd door de ov-bedrijven. Dit geldt ook als er sprake is van incidenten tussen reizigers zelf.

Volgens Pedro Peters van branchevereniging OV-NL gaat om incidenten als scheldpartijen en spugen, maar ook om ernstig geweld zoals afgelopen dinsdag in Amsterdam, waar een buschauffeur ernstig door een reiziger werd mishandeld nadat hij de persoon attendeerde op het feit dat die geen mondkapje droeg.

Ook in Haarlem werd er donderdagavond een NS-medewerker mishandeld en bedreigd nadat de medewerker enkele reizigers had aangesproken om op het eerste station de trein te verlaten om een mondkapje en ene geldig vervoersbewijs te regelen. Hierop werd de NS-medewerker bespuugd, geslagen en geraakt met een kopstoot. De politie heeft inmiddels vier daders die bij dit incident betrokken waren inmiddels aangehouden.

Als het aan Peters ligt moet er meer aandacht voor de regelgeving worden gegeven naar de reiziger toe. "Het is de verantwoordelijkheid van reizigers om zich aan de regels te houden", stelt Peters. "Maar het is onmogelijk om het overal te voorkomen", zegt de voorzitter. "We kunnen niet op iedere bus een politieagent zetten", vervolgt hij.

Arriva: Ook overlast tussen Zwolle en Emmen

Ook Arriva meldt dat het aantal geweldsincidenten op de Vechtdal-spoorlijn tussen Zwolle en Emmen flink is gestegen. De vervoerder heeft gemeld dat ze extra maatregelen nemen. Zo zullen zullen de controlerende stewards vanaf nu ook een bodycam dragen en in een koppel dienst doen. Ook in deze gevallen gaan de meeste incidenten over zwartrijden en het niet dragen van een verplicht mondmasker.

Volgens VVMC-vakbondsbestuurder Wim Eilert gaat het bij de overlastgevers voornamelijk om Veiligelanders, asielzoekers uit veilig verklaarde landen. "Een aantal van hen komt uit het asielcentrum in Ter Apel, reist met de speciale asielbus naar Emmen en stapt in de trein", aldus Eilert. "In de trein worden ze regelmatig ook agressief, verbaal maar soms ook fysiek". Arriva heeft aangegeven geen uitspraken te doen over de indentiteit van de overlastgevers.

Arriva-woordvoerder Liesbeth Oelen bevestigt tegenover Dagblad van het Noorden het gebruik van de bodycams. "Immers, een bodycam heeft een preventieve en de-escalerende werking naar de reiziger toe en het draagt bij aan een groter gevoel van veiligheid." Zo zullen de zichtbare camera's niet continu de beelden opnemen, en worden ze alleen worden aangezet als er sprake is van een incident.