Eurostar en Thalys maken zich klaar voor fusie in 2021

Een Eurostar Class 373 en een Thalys naast elkaar (Foto: Florian Pepellin)
Een Eurostar Class 373 en een Thalys naast elkaar (Foto: Florian Pepellin)

De Eurostar en Thalys zullen in 2021 gaan fuseren. Dat bevestigt Bertrand Gosselin, CEO van Thalys tegenover nieuwssite Business Traveller. De nieuwe vervoerder zal Green Speed gaan heten.

De fusie is geen geheim omdat er vorig jaar september al plannen bekend werden gemaakt over een mogelijke fusie.

Op het huidige moment is de Eurostar voor 55 procent in handen van de Franse SNCF, en verzorgt het internationale treinreizen vanuit Amsterdam, Brussel en Parijs naar Londen toe. De Thalys welke voor 60% in handen is van de SNCF rijdt internationale treindiensten vanuit Amsterdam, Brussel, Parijs en Köln.

Efficiënter

Met de fusie moeten de treinreizen efficienter worden. Zo is het de bedoeling dat de dienstregelingen beter op elkaar kunnen worden afgestemd en zal er één ticket komen. met de fusie moet het nieuwe bedrijf wat er uit de fusie zou ontstaan gaan concurreren met de luchtvaart-sector.

"Onze doelstelling is een Europese onderneming te creëren die het vervoer van stad naar stad tussen landen kan vergemakkelijken en die de concurrentie aangaat met het vliegtuig en de auto", vertelde topman SNCF topman Guillaume Pepy eerder tijdens een perspresentatie.De Thalys had in 2019 een omzet van ongeveer 1,1 miljard euro en heeft in 2018 ongeveer 18,5 miljoen passagiers vervoerd. In 2019 stelden beide vervoerders dat de ambitie is om na de fusie in 2030 ongeveer 30 miljoen reizigers per jaar te vervoeren.

De afgelopen jaren waren er al eens eerder plannen om de twee bedrijven samen te voegen, maar die werden toen opgeschort omdat het aantal passagiers daalde vanwege de terreuraanslagen in Frankrijk in 2015 en 2016.