Let op: Mondkapjes in het OV zijn vanaf nu verplicht. Reis alleen als het echt nodig is!

Voormalige Fyra gaat rijden tussen Milaan en Ancona

De voormalige Fyra-treinen gaan vanaf 9 juni rijden tussen Milaan en Ancona. Voorlopig gaat het slechts om 2 ritten per richting. De komende maanden wordt de inzet geleidelijk uitgebreid.

Bij de Italiaanse Spoorwegen wordt de Fyra V250 aangeduid als ETR 700, wat in de lijn ligt met andere elektrische treinstellen bij de Italiaanse spoorwegen. De ETR 700 vertrekt om 5:00 en 6:20 vanuit Ancona naar Milaan. De rit duurt ongeveer vier uur. In de avond rijden de treinen om 18:35 en 19:35 vanuit Milaan weer terug naar Ancona. Opmerkelijk is dat de ETR 700 tussen Milaan en Bologna geen gebruik zal maken van de hogesnelheidslijn, hoewel de treinen 250 kilometer per uur kunnen rijden. Als de treinen wel via de HSL zouden rijden, wordt de reistijd tussen Milaan en Ancona met een uur verkort.

Drie klassen

De trein heeft zowel van buiten als van binnen een nieuw uiterlijk gekregen. De trein biedt plaats aan 500 reizigers en heeft drie reisklassen: Standaard (300 stoelen), Business (150 stoelen) en Premium (50 stoelen). Ook is er een Bistro-bar aanwezig.

Twee treinstellen

De ETR 700-treinstellen vervangen de huidige Frecciabianca-treinen. Volgens de Italiaanse spoorwegen wordt de kwaliteit en comfort verbeterd door de inzet van de nieuwe treinstellen. De huidige dienstregeling zal eerst worden uitgevoerd met twee treinstellen. De Italiaanse Spoorwegen hebben 16 Fyra-treinen van AnsaldoBreda overgenomen.

Meevaller voor NS

Dat de oude Fyra-treinen een nieuwe eigenaar hebben gevonden is gunstig voor NS. Dat levert het spoorbedrijf een meevaller van 21 miljoen euro op. Eerder had NS al 125 miljoen euro terug gekregen. De NS annuleerde de Fyra-bestelling nadat de trein in januari 2013 in België een bodemplaat verloor.

Foto: Enrico Bavelino
Foto: Enrico Bavelino

Bron: Treinreiziger