Succesvolle testrit van snelle intercity van Groningen naar Den Haag

Afgelopen nacht heeft de NS een testrit uitgevoerd met een snelle treinverbinding tussen Groningen en Den Haag. Tijdens de rit werd er gekeken of deze verbinding met ongeveer een kwartier tijdswinst kan worden gereden door sneller te rijden en diverse stations over te slaan. Ook is er een ambitie overhandigd om op nog meer spoortrajecten een snelheidswinst te behalen.

Bij de rit waren diverse genodigden aanwezig waaronder NS-topman Roger van Boxtel en ProRail-topman Pier Eringa. Ook reden er medewerkers van ProRail, NS, belangenorganisaties, pers en een tiental prijswinnaars mee van een Facebookactie van NS. Met deze treinrit wil de NS onderzoeken of de daadwerkelijke tijdswinst tussen de twee grote steden te behalen is. Opvallend hierbij is dat deze proefrit in de nacht plaatsvindt.

"We hebben voor de nacht gekozen omdat er dan geen vertraagde trein voor kan zitten. Overdag kan het ook verwarrend zijn voor andere reizigers, omdat de eerste testtrein alleen voor genodigden is” vertelt een NS woordvoerder. Uiteindelijk is het volgens de NS de bedoeling dat de snelle trein vanaf 2021 twee keer per dag zal gaan rijden.

Treinrit

Stipt om twee minuten na middernacht vertrokken de TRAXX-locomotieven met daartussen zevental intercityrijtuigen in de richting van Den Haag. In de trein werden de genodigden verrast met lekkere hapjes en muziek. Na het overslaan van het eerste station van Assen werd koers gemaakt naar Zwolle waar een korte stop plaatsvond. Op dit station is al een tijdswinst van drie minuten behaald. Hierna reed de trein de Hanzelijn op waar via een projectie in de trein de actuele snelheid was af te lezen. Bij het behalen van de snelheid van 160 km/u klonk er een daverend gejuich.

Na Zwolle was het spannend of de topsnelheid bereikt kon worden, want tijdens een generale repetitie vorige week ging het eventjes kort mis met een vertraging als gevolg. "De overgang van beveiligingssysteem ATB naar ERTMS verliep toen niet volgens plan” vertelt Koetsier. Volgens de NS was er in dat geval geen sprake van haperende software van de TRAXX-locomotieven die regelmatig met storingen op de HSL stil zouden staan, "maar een foute instelling voor de machinist om ERTMS te mogen gebruiken".

Met een stop op station Almere Centrum, Amsterdam Zuid en Schiphol kwam de trein eventjes na 02:23 uur in Den Haag Centraal aan op een gewijzigd aankomstspoor, doordat er een andere trein in de weg stond. Dit kon de pret niet verstoren en werd er na een stop van ongeveer 40 minuten door de genodigden en een muziekband doorgefeest op het perron, waarna de trein stipt op om 03:02 weer vertrok in de richting van Groningen.

Versnelling

Het versnellen van de verbinding tussen Groningen en de Randstad is mogelijk door sneller te rijden op de Hanzelijn tussen Zwolle en Lelystad en het overslaan van diverse stations zoals Assen, Lelystad en Leiden. De andere snelheidsfactor is het gebruik van het ERTMS-signaleringssysteem. Deze is op de Hanzelijn aangelegd en kan in plaats van ATB gebruikt worden. Hierdoor kunnen de TRAXX-locomotieven maximaal 160 kilometer per uur rijden in plaats van 140 kilometer per uur. De nieuwe treinen van het type ICNG die vanaf 2021 in dienst komen zouden op dit spoor zelfs 200 kilometer per uur kunnen rijden.

Ambitie

Voordat de testrit begon is er in het Mendini-restaurant van het Groninger Museum door zestien partijen, bestaande uit overheden, werkgevers en consumentenorganisaties een ambitiedocument aan het ministerie overhandigd. Daarin staan de plannen vermeld dat er een ambitie is vastgelegd om in 2030 over het bestaande spoor van Noord naar Noord- en Oost-Nederland een tijdswinst te kunnen behalen van 30 minuten.

Volgens de provincie Fryslân draagt deze snelle verbinding bij aan de economie en maakt het de arbeidsmarkt dynamischer. Ook de woningmarkt in de Randstad zou er door ontlast moeten worden.

De ambitie is door 13 partijen ondertekend, waaronder gemeenten, provincies, consumenten- en belangenorganisaties. Deze is vrijdagavond overhandigd aan het ministerie. Hierin is vastgelegd dat er op vijf verschillende routes op korte termijn een tijdswinst van een kwartier te behalen moet zijn. Op de langere termijn voor 2030 moet de reistijd verder verlaagd worden met 30 minuten.

  2018 eerste stap* voor 2030**
Amsterdam-Zuid - Zwolle 1 uur 1 min 46 min  
Amsterdam-Zuid - Leeuwarden 2 uur 2 min 1 uur 47 min 1 uur 32 min
Amsterdam-Zuid - Groningen 2 uur 1 min 1 uur 46 min 1 uur 31 min
Amsterdam-Zuid - Assen 1 uur 44 min 1 uur 29 min 1 uur 14 min
Amsterdam-Zuid - Enschede 2 uur 14 min 1 uur 59 min 1 uur 44 min

* 15 minuten reistijdverkorting op het traject tussen Amsterdam-Zuid en Zwolle
** 30 minuten reistijdverkorting op de trajecten tussen Amsterdam-Zuid en Leeuwarden,
Amsterdam-Zuid en Assen/Groningen en Amsterdam-Zuid en Enschede.

Foto: Treinenweb
Het NS-personeel van de snelle Intercity samen met NS-topman Roger van Boxtel en ProRail-topman Pier Eringa op Den Haag Centraal.

Foto: Treinenweb
De overhandiging van de ambitie aan het ministerie om vanaf 2030 op diverse intercity-trajecten, uit bijna alle richtingen van het land, een extra een snelheidswinst te kunnen behalen van 30 minuten. 

Foto: Treinenweb
Ook treinspotters konden hun hart ophalen om de TRAXX-locomotief met de intercity-rijtuigen in het noorden van het land op de foto te zetten.

Foto: Treinenweb
Een vrolijke muziekband was ook aanwezig bij de snelle rit van Groningen naar Den Haag en terug.

Foto: Treinenweb
De belangstelling rond middernacht in Groningen was zeker groot te noemen.

Foto: Treinenweb
De sfeer aan boord van de trein was gezellig. Zo werd er muziek gedraaid, hapjes geserveerd en vond er zelfs een heuze bingo plaats met leuke NS-prijzen.

Foto: Treinenweb
De snelheid die op de wand werd grojecteerd toen de trein op volle snelheid over de Hanzelijn tussen Zwolle en Lelystad reed.

Foto: Treinenweb
De 'speciale' Snelle IC Den Haag - Groningen maakte om 3:02 vanaf Den Haag weer zijn rit terug naar Groningen.

Foto's: Treinenweb