Nostalgische 'Blokkendoos' weer op eigen wielen geplaatst

De beroemde Blokkendoos uit 1927, welke ook bekend staat als de enige oudste rijvaardige elektrische trein in Nederland, is dinsdagmorgen in het Spoorwegmuseum weer voorzien van zijn eigen wielstellen welke de afgelopen tijd gereviseerd zijn.

De Blokkendoos, voorzien van het nummer BD 9107, werd in de ochtend door twee kranen van het Nijmeegse bedrijf WIDO opgetild voor het verwisselen van de draaistellen. Veel toeschouwers waren aanwezig om het spektakel te kunnen bewonderen. De Incidentenbestrijding van ProRail heeft bij deze werkzaamheden geassisteerd om de stellen weer op de juiste wijze onder de trein te plaatsen, wat meteen voor hen als oefening diende.

De trein heeft sinds het verwijderen van de draaistellen, sinds januari, op tijdelijke nooddraaistellen gestaan. Maar vandaag was het zover, en kreeg de trein zijn eigen gereviseerde wielstellen weer terug.

Revisie

De wielstellen van de 'Blokkendoos' ondergingen een aantal jaar geleden al een onderhoudsbeurt. Echter werd er in de wiellagers een vreemde niet-traceerbare substantie aangetroffen die daar niet thuishoort. Om herkomst van deze substantie en mogelijke schade vast te kunnen stellen werden de draaistellen door de firma Reuschling in het Duitse Hattingen nagekeken, en in hun werkplaats volledig uit elkaar gehaald. Het revisiewerk heeft 10 maanden geduurd.

De Blokkendoos

De Blokkendoos behoort tot de eerste serie elektrische treinen van NS, ook wel Mat ’24 genoemd. Dit betekent dat het treinontwerp uit 1924 stamt. De Blokkendoos van Het Spoorwegmuseum is in 1927 gebouwd. Het zijn ijzersterke en zware treinen. De bijnaam ‘Blokkendoos’ kregen ze door hun vierkante uiterlijk en omdat alle rijtuigen als blokken te combineren zijn. De Mat ’24 bestaat uit motorrijtuigen, stuurstandrijtuigen en tussenrijtuigen in alle drie de klassen.

De trein was er in eerste instantie voor het vervoeren van reizigers. Na hun pensioen werden er rijtuigen verbouwd tot posttrein, dienstwagen bij werkplaatsen of tot instructiematerieel.

Foto: Tuur Verdonck
De nostalgische Mat'24 wordt van zijn tijdelijke draaistellen gehezen om vervolgens op zijn gereviseerde draaistellen te worden geplaatst. (Foto: Tuur Verdonck)