Arriva heeft interesse in overname Sprinter-diensten tussen Zwolle - Groningen en Leeuwarden

Arriva heeft interesse in een overname van de Sprinter-diensten op de trajecten Zwolle - Groningen en Zwolle - Leeuwarden. Bij de nieuwe concessieindeling van het spoorwegnet in 2024 zou dit mogelijk kunnen zijn.

Zowel het de overheid, Arriva als de provincie hebben er alledrie oren naar. De invoering vanaf eind 2024 is dan mogelijk omdat de huidige tienjaar lange concessie van de NS voor het hoofdrailnet dan afloopt. Gedeputeerde Johannes Kramer gaat ook in de plannen mee: "De reiziger moet dan beter af zijn. Dat is het belangrijkste".

Onderzoek

Adviesbureau Twynstra Gudde heeft onderzoek gedaan naar de uitbesteding van in totaal vier sprinterlijnen in Nederland. Het gaat om de Sprinter-trajecten Zwolle-Leeuwarden, Zwolle-Groningen, Apeldoorn-Enschede en Dordrecht-Breda. Hiervan zouden de twee spoorlijnen in Noord-Nederland het meest kansrijk zijn, oordeelt minister Cora van Nieuwenhuizen. Op de andere twee trajecten zou het te druk zijn, waardoor een inpassing juist lastiger is te realiseren. In 2020 neemt de minister een definitief besluit over een aanbesteding van deze Sprinter-trajecten.

Arriva

Arriva oppert al jaren voor een openstelling van de Sprinter-lijnen. Volgens directeur Anne Hettinga is het ministerieel besluit een beloning en een bekroning voor de stappen die het bedrijf eerder heeft gezet. Zo ziet Hettinga dat er meer treinen op het traject gaan rijden. Ook studeert Arriva op een nieuw station bij Leeuwarden wat een OV-knooppunt moet worden.

Wel omschrijft het rapport dat de vele brugopeningen tussen Meppel en Leeuwarden een probleem zullen vormen. Ook moeten de stations in Zwolle en Leeuwarden meer ruimte krijgen voor de extra Sprintertreinen. Provincie Friesland vindt dat het rijk deze aanpassingen moet bekostigen.

3.400 Uitstappers per dag

Op het traject tussen Leeuwarden en Meppel zijn er per dag gemiddeld 3400 reizigers die daar uitstappen. Dit is een kwart van de reizigers die met de intercity's op dit traject rijden. Momenteel rijden de sprinters rijden twee tussen Zwolle en Meppel. Als de sporenuitbreiding bij Herfte van 2 naar 4 sporen klaar is, kunnen de sprinters doorrijden tot Zwolle.

Foto: Henk de Vries
Foto: Henk de Vries